Oprichter Iens reageert: ‘Kritiek raakt mij persoonlijk’

Iens Boswijk, oprichter van Iens

Iens Boswijk verkocht haar recensiesite Iens vorig jaar aan Tripadvisor. Dat er nu kritiek is op het nieuwe verdienmodel raakt haar persoonlijk, ‘maar tegenwind bij verandering hoort er nu eenmaal bij’.

Een koerswijziging van de gastronomische recensiesite Iens veroorzaakte afgelopen zomer een storm onder restaurateurs.

Vroeger moesten restauranthouders een paar tientjes in de maand betalen om met foto’s en bedrijfsgegevens op de site te staan. In de nieuwe opzet moet een paar tientjes per maand worden betaald om gebruik te mogen maken van het aangesloten online reserveringssysteem SeatMe plus 2 euro per reservering, per persoon.

Maffia-praktijken

Sommige restaurateurs spreken van ‘maffia-praktijken’ omdat ze zich verplicht voelen van het reserveringssysteem gebruik te maken. Ze vrezen ondergesneeuwd te raken op de site, omdat Iens de betalende restauranthouders standaard als eerste toont.

Wat vindt Iens Boswijk, die Iens in 1998 oprichtte, van de nieuwe opzet van de site? ‘Daar heb ik niet zoveel van te vinden,’ zegt ze in een interview met Elsevier. ‘Ik ben er al ruim een jaar weg. Maar het is logisch dat er dingen veranderen bij een nieuwe eigenaar. Tripadvisor is een groot bedrijf dat de potentie heeft om een Europees platform te maken voor restaurants. Uiteindelijk heeft dat veel meer impact. Dát vond ik belangrijk bij de overname.’

Kritiek hoort erbij

Dat er kritiek is raakt Boswijk wel. ‘Natuurlijk vind ik dat vervelend, en dat sommige restaurants gaan steigeren snap ik ook wel. Ik heb het in mijn tijd ook zo vaak meegemaakt dat restaurateurs het ergens niet mee eens waren, dat hoort er nu eenmaal bij. En je kunt nu eenmaal niet iedereen te vriend houden. Sommige restaurateurs leggen het negatief uit, maar er zijn ook veel restaurants die er baat bij hebben dat ze niemand meer bij de telefoon hoeven hebben om de reserveringen aan te nemen.’

Boswijk vindt het niet gek dat Iens zich nu meer gaat focussen op het reserveringssysteem SeatMe waarmee het in 2012 fuseerde. ‘Dit gebeurt omdat de gasten het willen. Niets is makkelijker dan online kunnen zien welke tafels er nog beschikbaar zijn en om dan direct te kunnen boeken. Dat is ook voor restaurateurs een stuk efficiënter. Het zou prachtig zijn als er één mondiaal reserveringssysteem zou zijn voor alle restaurants. Misschien gaat het daar wel naartoe.’

Toekomst van Iens?

Is Boswijk niet bang dat Iens nu gewoon een boekingssite wordt in plaats van de recensiesite waarop iedereen zijn of haar beste restaurant kon uitzoeken?

‘Het was mij in 1998 te doen om transparantie, je kunt één keer per jaar een inspecteur sturen, of je vraagt het oordeel van duizenden gasten. Aan die basis verandert niets. Nog steeds zijn op Iens alle restaurants in Nederland te vinden. Er komen maandelijks 2,5 miljoen bezoekers op die site. Iens is dé manier om naar een restaurant te zoeken op internet. Dat verdwijnt echt niet zomaar.’