Vrachtwagenchauffeurs reageren opgelucht op de ontruiming van het illegale migrantenkamp nabij Calais. Maar er blijven ook zorgen of het probleem wel wordt verholpen: ‘de harde kern zal het blijven proberen.’
Op het terrein van All4Trucks, de grootste truckstop van Europa vlakbij Calais, loopt vrachtwagenchauffeur Florin (52) een rondje langs zijn wagen. ‘Achter het doek zitten stalen platen,’ zegt de Roemeen die met zijn vinger op de zijkant van zijn trailer drukt. ‘Hier komt geen migrant doorheen’. Florin is samen met een paar Poolse en Hongaarse collega’s één van de weinigen op het zwaarbewaakte terrein dat bijna 8 hectare groot is.
‘Blij als dit gedoe voorbij is’
‘Knuppels, messen en vuur’: zo gaan migranten te werk in Calais
De meeste chauffeurs riskeren geen stop bij Calais en rijden in één ruk door, maar Florin gaat hier de nacht doorbrengen. ‘Mijn baas wil dat ik ‘s nachts rijd, maar ik vertik het. Criminelen gooien stenen en stokken naar je cabine en als er iets gebeurt, ben jij de sigaar. Laatst werd een collega aangevallen door drie zwarten. Hij sloeg er een met een loden pijp. De politie kwam erbij en hij kon gelijk drie maanden de cel in. Ik ben blij als dit gedoe hier voorbij is.’
Ook de Nederlandse chauffeur Ed van Mill (47) is opgelucht dat het kamp wordt ontruimd. Hij doet zijn verhaal over de telefoon vanuit het Britse Anfield. ‘Als je over Calais rijdt, dan weet je gewoon dat je dat laatste stukje, na de BP, voor 300 procent geconcentreerd moet zijn. Die gasten gooien van alles en nog wat op de weg, maar mijn grootste angst is nog wel dat je er eentje aanrijdt. Dat breekt je gewoon op, je komt echt helemaal gebroken aan in Engeland. En dan begint je reis pas.’
Van Mill had vorig jaar de pech dat hij een trailer van een collega die in Frankrijk stond naar Engeland moest brengen. ‘Daar waren dus 12 illegalen in gekropen. Bij aankomst in Engeland begonnen de honden gelijk te blaffen. Ze hebben me zeven uur vastgehouden en ik ben drie keer verhoord alsof ik een crimineel was. Die illegalen? Die waren al lang weer vrijgelaten, die waren eerder in Londen dan ik.’ Na het incident werd de vrachtwagen van Van Mill een jaar lang bij iedere aankomst in Engeland helemaal binnenstebuiten gekeerd door de douane. Bij elkaar heeft het oponthoud en de rechtszaken die nog steeds lopen zijn werkgever zo’n honderdduizend euro gekost.
Lees verder in het blad: laatste dans rond het vuur in de migrantenfavela van Calais
‘Gelukzoekers gaan gewoon door’
Het lijkt van Mill heerlijk als hij straks gewoon weer onbezorgd kan doorrijden bij Calais, al is hij wel bang dat de ontruiming het probleem niet zal verhelpen. ‘Die gassies die je nu met de rolkoffers bij de bussen ziet staan, dát zijn de echte vluchtelingen. Begrijp me goed, zo’n vluchtelingengezin zou ik zo in mijn huis opnemen. Maar de gelukszoekers, die gaan gewoon door. Ze verdwijnen in de duinen en duiken straks weer gewoon op, maar dan verspreid over het gebied. De kans bestaat ook dat ze richting Hoek van Holland komen. De harde kern blijft het proberen.’
Deze Roemeense chauffeur is op z’n zachts gezegd blij dat Calais wordt ontruimd. ‘Van mijn baas moet ik ook snachts rijden, maar ik vertik t pic.twitter.com/sBhMhHoTEs
— Servaas van der Laan (@DellaVia) October 24, 2016
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Bij branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) overheerst op dit moment de opluchting. ‘We pleiten hier al heel erg lang voor,’ zegt woordvoerder Renée Reijers, ‘Dus we zijn erg blij dat het kamp eindelijk wordt ontruimd. We hopen wel dat het deze keer ook echt leeg blijft, het kamp is al vier of vijf keer eerder half ontruimd en toen kwam het weer terug.’ TLN weet dat veel chauffeurs denken dat het probleem ook zonder de ‘Jungle’ zal blijven bestaan. ‘Wij delen die zorgen en hopen al helemaal niet dat het probleem richting Nederland komt. Maar laten we het voorlopig positief houden; dat nu eindelijk de Franse president opdracht heeft gegeven tot ontruiming is voor ons een morele overwinning.’
Op de truckersstop All4Trucks maakt Florin nog even een praatje met zijn collega-chauffeurs voordat hij in de cabine verdwijnt. Ze hebben gehoord dat er protesten zijn tegen de ontruiming. ‘Daar begrijpen wij echt helemaal niets van. Het interesseert me ook helemaal niet wat die gasten willen. Ze moeten hier gewoon weg, allemaal, pas dan kan ik weer veilig mijn werk doen.’