Het sociale platform Facebook komt met een eigen marktplaats, met de bijpassende naam Marketplace. Waar gebruikers het medium al vaak gebruiken om dingen te (ver-)kopen, komt de site met een extra functionaliteit waarbij gebruikers vooral op locatie kunnen zoeken.
Vermoedelijk krijgen bestaande verkoopplatforms zoals Marktplaats en Craigslist serieuze concurrentie van Marketplace, vooral gezien het grote aantal Facebookgebruikers. Wereldwijd zijn hebben zo’n 1.5 miljard mensen een account op het sociale medium.
Facebook meldt zelf dat meer dan 450 miljoen gebruikers Facebookgroepen gebruiken om spullen te kopen en verkopen.
Producten in de nabije omgeving
Marketplace wordt de komende dagen in Amerika, Groot-Brittannië, Australië en Nieuw-Zeeland gelanceerd. Via het platform kunnen allerhande producten verkocht worden. De functie is dus nog niet in Nederland beschikbaar, maar volgens het sociale medium wordt het binnen de komende maanden ook in andere landen uitgerold.
De marktplaats is vooralsnog alleen toegankelijk via de Facebook-app op Android en iOS. Facebook komt in de komende maand met een desktop-versie van de app. Onderaan het scherm is een winkelicoontje zichtbaar, na het aanklikken daarvan zijn foto’s zichtbaar van producten die in de nabije omgeving verkocht worden. Ook kan er naar specifieke producten worden gezocht.
Het verkopen van producten gaat met de functie ook heel gemakkelijk. Gebruikers hoeven simpelweg een foto van het product te maken, een beschrijving, locatie en categorie toe te voegen en de foto te posten.
Afdingen en bieden
Naast het ‘gewone’ verkopen van producten, bestaat er ook een afdingoptie, waarin kopers verkopers een berichtje kunnen sturen met een bod. Slim bedacht van Facebook, want hiermee concurreert de functionaliteit ook gelijk met biedplatforms zoals eBay.
Facebook benadrukt zelf niks te maken te hebben met de financiële transactie die via de app wordt gedaan. Om te betalen kan er gebruik worden gemaakt van ‘traditionele systemen’ als PayPal en cash.