Een forse tegenvaller voor luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. De Europese Commissie beboet de Frans-Nederlandse combinatie wederom flink voor verboden afspraken op het gebied van luchtvrachtvervoer. Air France-KLM moet ruim 325 miljoen euro betalen.
De Europese Commissie geeft ook andere luchtvrachtvervoerders boetes. Het bedrag komt op ruim 776 miljoen euro. Naast Air France, KLM en Martinair zijn British Airways, Air Canada, Cargolux, Cathay Pacific, Japan Airlines, Singapore Airlines, LAN Chile en SAS beboet voor hun deelname aan het kartel. De leden hiervan maakten tussen december 1999 en februari 2006 onderling afspraken over bijvoorbeeld brandstof- en veiligheidstoeslagen die bij verladers in rekening werden gebracht.
Oorspronkelijk was de boete totaal bijna 800 miljoen euro. De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa was eveneens bij het kartel betrokken, maar ontkomt aan een boete omdat het als een soort klokkenluider fungeerde. De Duitsers brachten de Europese Commissie op de hoogte van de misstanden. Datzelfde geldt voor dochterbedrijf Swiss.
Door een vormfout nietig verklaard
De nieuwe boetes komen bijna allemaal overeen met de boetes die eerder waren opgelegd. Eurocommissaris Margrethe Vestager, die de straffen uitdeelt, verklaart waarom ‘Brussel’ tot deze maatregelen is overgegaan.
‘Miljoenen bedrijven zijn afhankelijk van luchtvaartdiensten,’ zegt zij. ‘Deze diensten zijn goed voor meer dan 20 procent van alle EU-invoer en bijna 30 procent van de EU-uitvoer. Samenwerken binnen een kartel in plaats van te concurreren om klanten betere diensten te leveren, is een houding die voor de Commissie onverteerbaar is.’ De mededingingswaakhond in Brussel legde in 2010 ook al een boete op, maar die werd in 2015 wegens een vormfout nietig verklaard.
Intussen: stakingen
Het nieuws komt boven op de zoveelste staking bij Air France vandaag. Ditmaal door een deel van het cabinepersoneel. Maar de gevolgen hiervan vallen mee, zegt de zustermaatschappij van KLM. Minder dan 2 procent van de vluchten die voor zaterdag op de planning staan, komt te vervallen.
Alleen vluchten over korte tot middellange afstanden worden getroffen. Air France verwacht alle vluchten naar verre bestemmingen gewoon te kunnen uitvoeren.