De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de Nederlandse Spoorwegen een boete van bijna 41 miljoen euro opgelegd. Bij de aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer in Limburg, maakte NS misbruik van zijn machtspositie.
Chris Fonteijn, voorzitter van de ACM, zegt dat NS zich niet aan de spelregels heeft gehouden. ‘De ACM vindt een forse boete op zijn plaats,’ aldus Fonteijn.
Verlieslatend bod
In 2014 begon de provincie Limburg met een aanbestedingsprocedure voor het regionaal openbaar vervoer. Vier vervoersbedrijven schreven zich in: NS, Abellio (een dochterbedrijf van NS), Arriva en Veolia. Via Abellio diende NS een bod in waarop het bedrijf hoogstwaarschijnlijk verlies zou lijden. Door dit zogeheten verlieslatende bod kreeg de concurrentie geen eerlijke kans: zij konden dit bod niet overtreffen zonder zelf verlies te lijden.
Volgens de ACM maakte NS meer overtredingen. Zo wist NS vertrouwelijke informatie te verkrijgen van een voormalige directeur van Veolia, het bedrijf dat in de periode 2006-2016 treinvervoer faciliteerde in Limburg. Ook bemoeilijkte NS de toegang tot stations voor andere vervoersbedrijven.
Vertrouwelijke informatie
Jeroen Dijsselbloem (PvdA), demissionair minister van Financiën, wil dat het besluit van de ACM wordt getoetst. De minister wil vooral weten wat een ‘verlieslatend bod’ precies inhoudt.
Dijsselbloem raakte in 2015 betrokken bij de aanbesteding, nadat hij zich had uitgesproken tegen oud-NS-topman Timo Huges. De minister bekritiseerde Huges, omdat hij betrokken was bij het verkrijgen van vertrouwelijke informatie van concurrent Veolia. Bovendien zou hij zichzelf prematuur een bonus hebben uitgekeerd.
NS heeft inmiddels bezwaar aangetekend tegen de miljoenenboete.