De noodlijdende winkelketen Blokker slaat voorzichtig een nieuwe koers in. Met de online-verkoop van onder meer wasmachines wil het de omzet aanzwengelen.
Blokker sluit een samenwerkingsovereenkomst met de gespecialiseerde webwinkel AO.nl. De wasmachines, drogers en koelkasten zullen niet in de winkels verspreid over Nederland te vinden zijn. Het witgoed is alleen online te bestellen.
Keten moet vernieuwen
Bedoeling is om het assortiment later verder uit te breiden. De winkelketen wil aldus zijn marktpositie op het gebied van huishoudelijke producten verstevigen. Het oer-Hollandse bedrijf zit al tijden in zwaar weer. Zo boekte de keten over 2016 een megaverlies. Blokker Holding kwam onder de streep ruim 180 miljoen euro tekort. Een jaar eerder was het nettoverlies nog 52 miljoen euro.
Volgens het concern zijn de verslechterde resultaten ook het gevolg van ingrepen die de winkelketen vorig jaar al doorvoerde bij de winkels van Blokker en de aanhangende ketens Xenos, Cook&Co en Intertoys. Honderden filialen werden gesloten, waardoor een stuk minder huishoudelijke artikelen werden verkocht. Ruim 1.600 banen gingen verloren. De winkels die open bleven, zijn (of worden) gerestyled. Zo moet de concurrentie met budgetketen Action worden aangegaan.
Geen topman die beter wist wat zijn klanten wilden dan Jaap Blokker. Ooit waren zijn winkels vol mensen op zoek naar luchtverfrissers, stoffers en blik. Maar het is moeilijk overleven in ‘de V&D-zone’ >
Lichtpuntjes
Lichtpuntjes in de duisternis waren er wel degelijk, toen de cijfers in juni werden bekendgemaakt. Zo zijn er online redelijk goede zaken gedaan, daar waar de holding eerst nog flinke steken liet vallen. De verkopen bij alle webwinkels van Blokker tezamen gingen met 30 procent omhoog naar 173 miljoen euro.
Verder noteerde woonmeubelketen Leen Bakker – in 2016 nog in handen van Blokker – een bescheiden omzetstijging van 2,7 procent. Van die keten is overigens al bekend dat ze wordt verkocht aan investeerder Gilde Equity Management.