Angela Merkel heeft het startschot gegeven voor de verkiezingscampagne in Duitsland. Tijdens een evenement in Dortmund onderstreepte de bondskanselier dit weekeind haar stabiele beleid, en riep Duitsers op om haar voor een vierde termijn te verkiezen.
Het Rührgebied is steevast in handen van de sociaaldemocraten, maar die doen het een stuk minder goed in de peilingen. Merkel richtte zich tijdens haar eerste toespraak op het economische beleid dat haar CDU, waarmee de partij de middenklasse probeerde te steunen.
Arend Jan Boekestijn: waarom Europa moet hopen dat Merkel zal winnen
Merkel onderstreept stabiliteit
SPD-voorman Martin Schulz, die eind vorig jaar aankondigde Brussel te verlaten om de sociaaldemocratische partij naar een overwinning te leiden, begon met een reeks interviews aan zijn eigen campagne. Daarbij maakte hij onder meer gehakt van Merkels ‘wir schaffen das’ tijdens de migratiecrisis van de afgelopen twee jaar.
Merkel mijdt het onderwerp migratie, en richt zich in plaats daarvan op het stabiele beleid van de CDU. Haar boodschap is simpel: het gaat vrij goed in Duitsland, en ik kan ervoor zorgen dat het goed blijft gaan.
Emissieschandaal
Opvallend is wel haar uithaal naar de Duitse auto-industrie, een van de belangrijkste takken van de Duitse economie. De auto-industrie is het symbool van Duitse nijverheid, maar werd in 2015 omstreden toen media berichten over sjoemelsoftware die werd ingezet door onder andere Volkswagen om emissietesten om tuin te leiden.
Lees meer: Schulz haalt uit – ‘Merkels “wir schaffen das” was een slecht idee’
De afgelopen weken berichtte het weekblad Der Spiegel bovendien over kartelvorming in de Duitse auto-industrie. Jarenlang maakten de grote automakers prijsafspraken met elkaar, en werden deals gesloten over die sjoemelsoftware.
Dit alles heeft ervoor gezorgd dat de auto-industrie het vertrouwen van de consument heeft verloren, zegt Merkel. De bondskanselier hekelt ook het feit dat de industrie achterblijft en niet genoeg innoveert. Zo zouden bedrijven als Volkswagen en Mercedes op achterstand komen te liggen ten opzichte van hun concurrenten.
Lees ook dit artikel – ‘Kartelvorming en prijsafspraken Duitse auto-industrie’: vier vragen