Aast Shell met taxidienst op plek van Uber?

Shell. Foto: AFP

Een app van Shell probeert een taxidienst te beginnen in Londen. Die locatie maakt het extra interessant, want Uber wordt er door de autoriteiten tegengewerkt.

De app FarePilot is bedoeld om taxichauffeurs te tonen waar in een stad veel vraag is naar een taxi – de algoritmes helpen bestaande taxibedrijven. Maar het bedrijf, voor driekwart in handen van Royal Dutch Shell, deed in de zomer een aanvraag in Londen om een eigen taxidienst te beginnen. Dat werd vrijdag bekend via Britse media.

Volgens de Financial Times heeft FarePilot ook al chauffeurs benaderd en is het bezig met proeven. In eerste instantie gaat het om ritjes voor zakenmensen – en niet om een product voor brede groepen consumenten. Een woordvoerder van FarePilot zegt dat ze veel verzoeken krijgen van taxichauffeurs. ‘Ze vragen ons of we geen banen als chauffeurs voor ze hebben, en dit is iets waar we onderzoek naar doen. Maar we hebben nog geen definitieve beslissing genomen.’

Uber dwarsgezeten

Afgelopen september werd de vergunning van het Amerikaanse Uber niet verlengd door de Londense autoriteiten. Uber zou zich niet houden aan de strenge regels van de taximarkt en crimineel gedrag van bestuurders niet goed rapporteren. Ook zijn er veel klachten over de werkomstandigheden van chauffeurs.

Als bedrijf is Uber uiterst succesvol in Londen, meer dan 3 miljoen mensen in de regio zouden de app op hun telefoon hebben. De app werkt gewoon nog en de 40.000 chauffeurs van Uber in Londen mogen voorlopig doorrijden, omdat het bedrijf in beroep ging tegen het besluit. Een definitieve rechterlijke beslissing kan maanden en wellicht zelfs jaren duren.

Snel veranderende markt

De move van de Shell-dochter is ook interessant, omdat de benzinemarkt op zijn kop staat. Innovaties als elektrische auto’s en taxi-applicaties, waardoor autobezit voor sommigen overbodig wordt, kunnen het traditionele verdienmodel minder winstgevend maken.

Directeur Downstream van Shell, John Abbott, zei vorig jaar al dat het bedrijf zich moest voorbereiden op ‘een wereld vol verrassingen’. ‘De aanpak van Silicon Valley omarmen, betekende dat we ook dat we met bedrijfsonderdelen zijn begonnen die nogal anders zijn dan de gevestigde structuren,’ aldus Abbott.