Waarom Unilever Rotterdam boven Londen verkiest

Rotterdamse hoofdkantoor Unilever. Foto: ANP

Unilever schrapt haar hoofdkantoor in de Britse hoofdstad Londen. Dat betekent dat het hoofdkwartier van het bedrijf zich definitief vestigt in Rotterdam.

De kogel is door de kerk: het hoofdkantoor van miljardenbedrijf Unilever verhuist definitief naar Rotterdam. De raad van bestuur van het levensmiddelenconcern heeft na bijna een jaar wikken en wegen de knoop doorgehakt, maakt Unilever donderdagochtend bekend.

‘Brexit heeft niets te maken met verhuizing’

Eerder klonken al geluiden dat Unilever de voorkeur zou geven aan Nederland boven het Verenigd Koninkrijk, maar dat is nu definitief. Het Financieele Dagblad berekende onlangs dat de verhuizing grofweg 1.300 banen zou opleveren, maar Unilever-topman Graeme Pitkethly spreekt dat tegen. ‘Er zullen een paar honderd, maar waarschijnlijk maar enkele tientallen banen naar Rotterdam verhuizen.’ Ook zegt Pitkethly dat de verhuizing geen gevolg is van het aanstaande vertrek van de Britten uit de Europese Unie, maar dat ‘strategische belangen’ voor de aandeelhouders de doorslag hebben gegeven. ‘Het Nederlandse deel van het bedrijf is simpelweg groter, namelijk 55 tegen 45 procent.’

Hoe Nederlands is Unilever nog? Liesbeth Wytzes onderzocht het >

Het Brits-Nederlandse concern heeft nu twee hoofdkantoren (in Londen en in Rotterdam), twee juridische entiteiten en twee beursnoteringen. Nadat Unilever in april vorig jaar een ongevraagd overnamebod van het Amerikaanse bedrijf Kraft Heinz had afgewezen, besloot Unilever de organisatiestructuur te veranderen. Het concern kiest voor een vennootschap naar Brits of Nederlands recht en voor één hoofdkantoor.

Bedrijf wil van dubbele nationaliteit af

Topman Paul Polman zei eerder al dat de ‘dubbele nationaliteit’ de slagkracht van Unilever beperkt wanneer het bedrijf grote overnames wil doen. Het is lastiger om die deels met aandelen te financieren als er twee soorten aandelen zijn, die ook nog eens in verschillende valuta zijn genoteerd.

Levensmiddelenfabrikant Unilever, ooit ontstaan uit een fusie van het Nederlandse margarinebedrijf Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers, is het op twee na grootste bedrijf in de Top 500 van grootste bedrijven in Nederland van Elsevier Weekblad. De multinational heeft over de hele wereld 169.000 werknemers, van wie ongeveer 3.000 in Nederland.

Als een van de grootste adverteerders ter wereld dreigde Unilever vorige week te stoppen met adverteren op Google en Facebook. Volgens marketing-directeur Keith Weed van Unilever zijn de digitale giganten medeverantwoordelijk voor polarisatie: ‘Unilever zal niet investeren in platforms die kinderen niet beschermen, verdeeldheid in de maatschappij creëren of tot haat aanzetten’.