Personeel van Air France joeg er met staken al bijna 300 miljoen euro doorheen. Ook KLM loopt daardoor averij op, maar kan niets doen.
KLM is ooit met Air France in zee gegaan om sterker te staan in de in rap tempo consoliderende luchtvaartwereld. Dat argument geldt nog steeds, zegt Pieter Elbers, CEO van KLM, eind 2016 tegen Elsevier Weekblad. ‘KLM heeft tweehonderd vliegtuigen, het Amerikaanse Delta Airlines dertienhonderd. Als je een goede onderhandelingspositie wilt hebben, moet je massa hebben.’ Tegelijk, voegt Elbers toe, betekent dit niet dat alles maar van partner Air France moet worden geaccepteerd.
Je vraagt je af wanneer de grens is bereikt. Want bij de Fransen is het opnieuw bal. Het personeel staakte dit jaar al elf dagen voor meer loon. Dit kostte het bedrijf tot dusver bijna 300 miljoen euro, meer dan de helft van de winst die Air France in 2017 boekte: 588 miljoen euro. KLM, dat eenderde kleiner is, maakte 910 miljoen euro winst.
De vakbonden willen er 6 procent bij
Lees ook: KLM wordt winstmachine
In reactie op de staking verhoogde het bestuur van Air France zijn bod: van 1 naar 2 procent loonsverhoging dit jaar. Niet goed genoeg, vonden de bonden. Zij willen er dit jaar 6 procent bij. Eind april kondigden ze aan nog vier dagen langer te gaan staken.
Terwijl het personeel het echt niet slecht heeft. Gemiddeld verdient een piloot bij Air France 201.000 euro per jaar, flink meer dan het gemiddelde salaris van 175.000 euro van KLM-gezagvoerders.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen