Waarom WhatsApp-oprichter vertrekt bij Facebook

Jan Koum, CEO en mede-oprichter van WhatsApp in 2016 - AFP

Whatsapp-medeoprichter Jan Koum vertrekt bij moederbedrijf Facebook, dat de populaire berichtendienst in 2014 kocht. Dat schrijft Koum maandag in een bericht op zijn eigen Facebookpagina.

‘Het is tijd voor mij om verder te gaan,’ schrijft Koum. ‘Ik zal WhatsApp blijven toejuichen – maar dan van buiten het bedrijf.’

Lees hier het volledige Facebookbericht: 

https://www.facebook.com/jan.koum/posts/10156227307390011

De topman van Facebook, Mark Zuckerberg, bedankt de uit Oekraïne afkomstige Amerikaan Koum via Facebook ‘voor alles wat hij mij heeft geleerd’. Hij schrijft dat de waarden die Koum verdedigt ‘altijd het hart van Whatsapp zullen vormen’.

Opvallend, want Koum maakt zich al jaren hard voor privacy van burgers, schrijft de Amerikaanse krant The Washington Post. En dat is nou net niet een van de speerpunten van Facebook. Dit bleek onlangs weer toen gegevens van miljoenen Facebookgebruikers werden gelekt aan het bedrijf Cambridge Analytica.

Privacy was belangrijk voor Koum, die in 2014 een blog schreef over hoe hij in de Sovjet-Unie opgroeide in angst omdat alle communicatie werd gecontroleerd door de geheime dienst. Koum zou zich dan ook niet hebben kunnen vinden in de manier waarop Facebook omgaat met Whatsapp. Zijn vertrek komt op een cruciaal moment voor Facebook omdat het Amerikaanse techbedrijf worstelt met datalekken en de verspreiding van nepnieuws op het sociale medium.

In Elsevier Weekblad verscheen eerder dit artikel over het Cambridge Analytica-schandaal:

Asociaal netwerk: uw privacy op Facebook in 22 vragen

Duizelingwekkend verkoopbedrag van 22 miljard dollar

Koum richtte berichtenservice WhatsApp op in 2009 samen met de Amerikaan Brian Acton. De twee verkochten hun bedrijf in 2014 aan Facebook voor het duizelingwekkende bedrag van 22 miljard dollar (meer dan 18 miljard euro). Bij de verkoop beloofden Koum en Acton hun gebruikers twee dingen: dat Whatsapp nooit gegevens zou delen met het nieuwe moederbedrijf, en dat gebruikers nooit verplicht zouden worden een Facebookprofiel aan te maken.

Koum en Acton bleven aan bij WhatsApp en voerden in april 2016 end-to-end-encryptie in. Dit betekent zoveel als volledige versleuteling: alleen de gebruikers kunnen de berichten, foto’s en video’s zien die zij elkaar sturen. WhatsApp weigerde gehoor te geven aan de oproep van de Amerikaanse regering om een ingang voor veiligheidsdiensten in te bouwen. Die pleitten daarvoor met het oog op terreurbestrijding.

Het verschil van inzicht hierover leidde tot spanningen tussen het moederbedrijf en de leiding van WhatsApp. Dat bleek bijvoorbeeld vorig jaar toen Facebook de berichtendienst dwong telefoonnummers van gebruikers over te dragen. De directie van Facebook drong ook aan op het synchroniseren van gebruikersprofielen van beide diensten, om het verzamelen van data te vergemakkelijken en het doelgerichter inzetten van advertenties. Daarnaast wil Facebook graag naar een systeem waarbij potentiële vrienden worden voorgesteld op basis van WhatsApp-contacten.

Lees ook: Bye bye Facebook? Exodus blijft vooralsnog uit

Lees ook dit pakkende commentaar van Servaas van der Laan: Zuckerberg heeft gelijk, we zijn een stelletje domme idioten

Bedrijven moeten kunnen chatten met gebruikers

Nog zo’n verschil van mening: de leiding van WhatsApp zou het niet eens zijn geweest met de afschaffing van de jaarlijkse abonnementskosten van 1 dollar, een maatregel die werd ingevoerd voor nieuwe gebruikers in juli 2013. Facebook schafte de abonnementskosten in 2016 af om nieuwe gebruikers te trekken. Ook wil Facebook de versleuteling van berichten afzwakken om bedrijven mee te laten lezen of ze zelfs met gebruikers te laten chatten over de verkoop van producten.

Dat moet de druppel voor Koum zijn geweest. Technologiewebsite The Verge ziet het vertrek van de topman als een teken dat beide oprichters van WhatsApp het hebben gehad met de lijn van het moederbedrijf. Acton, die in september 2017 al vertrok, heeft inmiddels een nieuwe berichtendienst opgezet, Signal; hij investeerde hierin omgerekend ruim 40 miljoen euro uit zijn eigen vermogen.

Acton geldt als een hartgrondig criticus van Facebook en tweette in reactie op het Cambrigde-Analytica schandaal in maart nog ‘it is time‘ met de hashtag #DeleteFacebook.

https://twitter.com/brianacton/status/976231995846963201

Geschrokken van het Cambridge-Analytica schandaal? Zo voorkomt u dat Facebook meekijkt

Wilt u wekelijks het laatste nieuws over Amerika ontvangen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief van American Dreamers!