Hoe wordt KLM honderd jaar?

Aan boord in de jaren zestig

KLM nadert zijn honderdjarig bestaan. Maar hoe het die mijlpaal zal halen, is hoogst onzeker. Er gaan geruchten dat Air France KLM wil verkopen om aan geld te komen. Wat zijn de opties?

Op 7 oktober 2019 – dus over een kleine anderhalf jaar – zal KLM haar eeuwfeest vieren. Het is de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder eigen naam opereert.

Maar zelfstandig is ze niet meer: in 2004 nam Air France de meerderheid van de aandelen over. Een overname mocht het nooit heten. Binnen het concern spreken bestuurders altijd van de ‘combinatie’ of, in het Frans, rapprochement.

Meer stakingen in het vooruitzicht

Hoe KLM de honderd gaat halen, is hoogst onzeker. ‘Combinatie’-partner Air France staat er slecht voor. De pilotenstaking eerder dit jaar deed de jaarwinst van 2017 verdampen, en meer werkonderbrekingen staan op de rol.

Als de piloten in het voor luchtvaartmaatschappijen zo lucratieve zomerseizoen opnieuw het werk neerleggen, dreigt een ramp. Maar wat dan? Velen dromen ervan dat Air France de Nederlandse tak afstoot en KLM weer zelfstandig kan worden.

Lees hier het verhaal van de week: Kan KLM zonder Air France overleven?

Waarom KLM toch veel heeft aan zijn Franse fusiepartner, en hoe ook Nederland daarvan profiteert. Plus drie scenario’s: wat als de Fransen van KLM af willen?

Zo’n scenario is dichterbij dan menigeen denkt. In Frankrijk doen geruchten de ronde dat Air France KLM voor 5 tot 7 miljard euro zou willen verkopen om aan geld te komen. Het is dan waarschijnlijk dat KLM wordt opgeslokt door een andere luchtvaartmaatschappij.

Er wordt ook gesproken over de mogelijkheid dat KLM-topman Pieter Elbers, die van KLM een goed presterende maatschappij maakte, CEO van de combinatie Air France-KLM wordt.