Premium Lock Kan KLM zonder Air France overleven?

Toestel van KLM in de lucht. Foto: iStock

KLM lijdt onder de stakingen bij Air France, de bedrijfsculturen schuren. En toch is KLM bij zijn Franse partner waarschijnlijk het beste af: zonder zou de luchtvaartmaatschappij nooit zo groot zijn. ‘KLM alleen? Dat redt het bedrijf niet.’ De toekomst van KLM in drie scenario’s.

Het aftellen is begonnen. Op 7 oktober 2019, dus over een jaar en vier maanden, bestaat de KLM honderd jaar. De oudste vliegmaatschappij ter wereld die nog onder haar eigen naam opereert – al is zij niet meer zelfstandig.

Hoe KLM die mijlpaal gaat halen, is hoogst onzeker. Pieter Elbers, CEO van het Nederlandse deel van Air France-KLM, stelde daar de afgelopen jaren orde op zaken: omzet en winst van KLM lopen gestaag op. Maar het Franse deel kwakkelt, en wordt geteisterd door stakingen.

KLM is Nederlands trots

Vanwege de staking dit voorjaar over een niet ingewilligde looneis – de derde staking in vier jaar tijd – stapte de topman van het concern Jean-Marc Janaillac in mei op. Op de respectabele leeftijd van ruim 98,5 jaar lijkt KLM gereduceerd tot een figurant in de bizarre wapenwedloop tussen Air France en haar personeel.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw