Uw vliegticket meldt tegenwoordig hoeveel CO2-uitstoot uw reis veroorzaakt, vaak met het aanbod die meteen te compenseren. Maar de berekeningen lopen enorm uiteen.
‘Calculated average CO2 emissions is 686.38 kg/person’ staat ergens midden in de boekingsbevestiging van Norwegian Airlines. Dus een vliegreis van Amsterdam naar New York leidt volgens de Noorse vliegmaatschappij tot een uitstoot van ruim 686 kilogram koolstofdioxide per persoon. De berekening is van de International Civil Aviation Organization (ICAO), een organisatie van de Verenigde Naties.
Lees ook dit coververhaal: Nooit meer vliegen. Maar wat dan wel?
Er zijn steeds meer mogelijkheden om CO2-uitstoot te compenseren. Tal van reismaatschappijen bieden al jaren de mogelijkheid om de milieu- en klimaatschade van een vliegreis teniet te doen door bomen te laten planten. En bij Shell kun je sinds kort boven op elke liter brandstof 1 cent extra afrekenen. Met dat geld koopt Shell zogeheten CO2-credits uit natuurprojecten in onder meer Peru en Indonesië.
Berekeningen van CO2-uitstoot lopen enorm uiteen
Maar hoe komen die berekeningen tot stand? Een rondgang langs diverse rekentools voor CO2-uitstoot levert enorm uiteenlopende uitkomsten op. Compensatie van een vlucht naar New York kost bij de een 7 euro en bij de ander liefst 53 euro. Alle berekeningen gelden voor een retourvlucht van Schiphol naar New York JFK in economy class (business class komt veel hoger uit!).
Maakt u de vlucht met KLM, dat afgelopen week groot uitpakte met een paginagrote advertentie over duurzaam vliegen, dan stoot u volgens de vliegmaatschappij 907 kilo CO2 uit, af te kopen voor 7,71 euro.
Een heel andere uitkomst levert de website Greentripper, die uitkomt op 1.291 kilo CO2, af te kopen voor 15,62 euro. En dat is nog de voorzichtige variant, er is ook een hoger, volgens de website realistischer tarief, te weten inclusief radiatieve forcering. Dan komt de uitstoot op 2.475 kilo CO2 met een afkoopsom van 29,94 euro.
Het gaat niet alleen om CO2, maar ook om stikstof
Die radiatieve forcering houdt in dat de uitstoot van een vliegtuig op grote hoogte meer schade veroorzaakt dan de CO2-uitstoot van een auto op zeeniveau. Ook nemen sommige berekeningen niet alleen CO2 mee, maar ook stikstof, die ze vervolgens wel voor het gemak weer vertalen in kilo’s CO2.
Milieu Centraal heeft ook een CO2-calculator voor vliegvakanties, Klimaatwijs op vakantie, maar deze kijkt ook naar overige factoren die met uitstoot gepaard gaan, zoals duiken, een huurauto, soort accommodatie, en dergelijke. Dat neemt niet weg dat de vliegreis het leeuwendeel van de uitstoot veroorzaakt. Zelfs met een zeer spartaanse invulling van uw vakantie (tentje, geen auto), schat Milieu Centraal de CO2-uitstoot van de reis op ongeveer 1.700 kilo.
Het Zwitserse MyClimate spant de kroon. Het beraamt de CO2-uitstoot per persoon op 2.200 kilo, die voor liefst 53 euro kunnen worden gecompenseerd. Wie het klimaat wil, redden kijkt wellicht niet op een euro meer of minder, maar het loont blijkbaar toch om een beetje rond te kijken.