Premium Lock Topman TomTom zet zijn kaarten op zelfrijdende auto

Oudgediende Harold Goddijn ziet ruimte naast giganten als Google en HERE. Foto: Freek van den Bergh/ANP

Harold Goddijn (59) staat al 28 jaar aan het roer bij TomTom. Deze maand presenteert hij de cijfers over het derde kwartaal. Wordt de CEO daarop afgerekend?

Voor menige topman zijn de kwartaalcijfers het moment van de waarheid. Maar voor Goddijn zal het veel minder spannend zijn. De resultaten op korte termijn zijn bij TomTom ‘notoir ­irrelevant’, stelt een analist. De bezitters van een aandeel TomTom nemen een voorschot op de toekomst, en wel die van de zelfrijdende auto waarin het Amsterdamse bedrijf een grote rol wil spelen. Deze voertuigen hebben zeer gedetailleerde kaarten nodig, en TomTom maakt deze high­definitionkaarten. Daarin is de ­afgelopen jaren veel geïnvesteerd, al wordt het meeste geld nu nog verdiend met de verkoop van navigatiesystemen aan de grote automerken. De verkoop van losse kastjes, waarvan de consument TomTom kent, staat al jaren onder druk door de inbouwsystemen en het gebruik van navigatie-apps op de smartphone.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw