Vakbondsman vliegeniers pal voor hoge salarissen

Willem Schmid (42) van pilotenvakbond VNV moet de belastingbetaler overtuigen. Foto: VNV

De staat wil dat KLM-piloten salaris inleveren in ruil voor de miljarden euro’s staatssteun. Wat vindt Willem Schmid (42) van pilotenvakbond VNV daarvan?

Normaal gesproken zijn vakbonden de eerste die topsalarissen kritiseren. Maar bij KLM is iets aparts aan de hand: de goedverdienende piloten hebben een eigen vakbond, de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), waarvan Willem Schmid, zelf al jarenlang ­piloot bij KLM, de voorzitter is.

Schmid zei begin deze maand in NRC liever eerst naar het hele pakket aan bezuinigingsvoorstellen voor KLM te willen kijken, alvorens zijn achterban op te roepen akkoord te gaan met een loon­offer. ‘Het hele personeel zal stappen moeten zetten, dat kunnen niet alleen de piloten zijn,’ zei hij tegen NRC. Daarmee staat hij diametraal tegenover de andere vakbond, FNV, die het lagerbetaalde KLM-personeel vertegenwoordigt. FNV stelt zich pal op achter de eis van minister van Financiën Wopke Hoekstra (CDA) dat ‘de breedste schouders de zwaarste lasten zullen moeten dragen’ als voorwaarde voor de 2 tot 4 miljard euro staatssteun.

Wat zou het opleveren als Schmids achterban een loonoffer brengt?

KLM gaf het afgelopen jaar ongeveer 3,7 miljard euro uit aan lonen en bijkomende kosten als pensioenpremies. Een bedrag dat verdeeld is over de afgerond 30.000 medewerkers, van wie er 3.500 piloot zijn, 8.500 steward of stewardess, en 18.600 werken op de grond: aan het onderhoud van de vliegtuigen of in het management op het hoofdkantoor in Amstelveen.

Pilotensalarissen zijn een door KLM angstvallig en goed bewaard geheim. Piloten maken 10 procent van het personeelsbestand uit, maar zijn volgens vakmedium Up in the Sky vermoedelijk goed voor 30 procent van de loonsom, dus ongeveer 1 miljard euro. De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa ­verlaagde de salarissen van de piloten recent met 45 procent. Een dergelijke salarisverlaging voor piloten van KLM betekent, grof gerekend, een besparing van bijna 500 miljoen euro per jaar.

Verdienen KLM-piloten veel, of weinig, vergeleken met concurrenten?

Lees ook het opiniestuk van Marijn Jongsma nog eens terug: Vakbond KLM-piloten moet realistisch worden

Een KLM-piloot verdient, afhankelijk van de grootte van het vliegtuig, tussen de 200.000 en 300.000 euro per jaar, schreef De Telegraaf in 2018. Gemiddeld 70 procent meer dan een piloot bij EasyJet en Transavia. Vergeleken met Europese netwerkmaatschappijen als Lufthansa zaten KLM-piloten ongeveer 20 procent hoger. Ter vergelijking: het startsalaris van een steward op een CityHopper bedraagt 30.000 euro per jaar, en loopt dan met de dienstjaren nog een beetje op.

Er lijkt enige ruimte te zitten in het pilotensalaris, om mee te betalen aan de reddingsoperatie van KLM. De vraag is natuurlijk hoever Schmid en zijn collega’s in beloning willen dalen.