Objecten kopen als zogeheten Non-Fungible Tokens (NFT’s) begon als een rage in de kunstwereld, maar wordt langzaam ook populair in andere sectoren. Vier vragen en antwoorden over deze digitale tokens.
1.Wat is een NFT?
Het is een digitaal eigendomsbewijs dat wordt vaak vastgelegd op een blockchain. Blockchain is een soort digitaal grootboek dat niet centraal op één computer is opgeslagen, maar decentraal op alle deelnemende computers. In dit grootboek worden transacties via een algoritme gecontroleerd en als het aan de vooraf afgesproken voorwaarden voldoet, opgeslagen. Dit kunnen allerlei transacties zijn, waaronder die van cryptomunten, maar dus ook eigendomsbewijzen.
Dus: stel je koopt een digitaal schilderij via een veiling. Dan maak je samen met de maker van het schilderij en het veilinghuis de NFT. Dat wordt minten genoemd. Vervolgens plaatsen de maker en het veilinghuis tegen betaling de NFT in een blockchain. De NFT is je eigendomsbewijs en verwijst naar jouw gekochte schilderij. Let wel, dit is een eigendomsbewijs. Dat is niet hetzelfde als auteursrecht of alleenrecht. Jouw digitale schilderij kan dus overal vrij op het internet rondzwerven.
2.Wordt het vaak gebruikt?
NFT’s worden inmiddels gebruikt voor (digitale) kunstwerken, zoals afbeeldingen, video’s en GIF’s, voor verzamelobjecten, games en stukjes van virtuele werelden (wat je kunt zien met virtual reallity (VR-)bril op).
De NFT-handel was begin dit jaar nog heel klein, maar dat veranderde toen in maart het digitale kunstwerk Everydays: The First 5000 Days van kunstenaar Beeple (de Amerikaan Mike Winkelmann) werd verkocht voor 69 miljoen dollar (zo’n 61 miljoen euro). De koper kocht het via een NFT. Sindsdien groeit de NFT-markt.
Het museum de Hermitage in Sint-Petersburg ging deze zomer als eerste klassieke kunstmuseum ter wereld met de NFT-rage mee. Zo verkocht het een aantal werken als digitale kopie als NFT’s, waaronder de Madonna Litta van Leonardo da Vinci.
Ook buiten de kunstwereld raken NFT’s in zwang. Eerder deze week veilde telecomprovider Vodafone de eerste sms die ooit werd verzonden voor 107.000 euro als NFT. Het sms’je met de tekst ‘Merry Christmas’ werd in december 1992 door Vodafone-programmeur Neil Papworth naar zijn collega verzonden.
Eerder deze maand werd de allereerste bewerking van een Wikipediapagina door veilinghuis Christie’s verkocht voor 750.000 dollar (664.000 euro) in NFT’s. Ook de eerste tweet van Twitter-oprichter Jack Dorsey werd in NFT verkocht voor 2,9 miljoen dollar (2,6 miljoen euro).
3.Hoe groot is de NFT-markt?
Dit jaar ging er minstens 26,9 miljard dollar (23,8 miljard euro) naar NFT-marktplaatsen en -collecties, berekende het blockchain-analyse bedrijf Chainalysis. Hoewel deze markt dus hard groeit, is het niet alleen maar rooskleurig als je NFT’s koopt om geld mee te verdienen, blijkt uit datzelfde rapport. Zo wordt maar 28,5 procent van de NFT’s met winst doorverkocht. Deze tweedehandsjes doen het dan wel weer beter als die weer worden doorverkocht. Dat leidt in 65,1 procent van deze transacties tot winst.
Lees ook het interview met Sabine Brink: ‘Ik wil het verschil maken. Met blockchain kan dat’
4.Waarom kopen in NFT?
NFT’s worden gezien als een goede investering – er stappen steeds meer mensen in, wat de prijs opdrijft – en als een nieuwe ontwikkeling in de kunst- en digitale wereld. Het wordt ook gezien als een logische en onvermijdelijke ontwikkeling, aangezien jongeren opgroeien in een digitale wereld. In die wereld had ‘eigendom’ tot dusver nog weinig betekenis, maar NFT’s beloven daar verandering in te brengen.