Premium Lock Eigenwijze Jitse Groen moet na groei aansturen op winst

Jitse Groen (43) wil ook in Amerika eten blijven bezorgen. Foto: Koen van Weel/ANP

Op 2 maart presenteert CEO Jitse Groen de jaarcijfers van Just Eat Takeaway. Beleggers zijn niet tevreden over de prestaties. Was de overname van de Amerikaanse maaltijdbezorger Grubhub wel zo’n goed idee?

De beurskoers van Just Eat Takeaway halveerde in 2021. Activistische aandeelhouders willen dat het bedrijf de slecht presterende dochter Grubhub, die halverwege 2021 is overgenomen, weer verkoopt. Groen blijft er rustig onder. Hij vergelijkt de situatie in de Verenigde Staten met zijn ervaringen op de Duitse en Britse markt. Ook daar werd eerst flink geïnvesteerd in de groei van het platform voordat er geld werd verdiend. Schaal is cruciaal voor bestelplatforms. Die stelt de maaltijdbezorger in staat voldoende restaurants en gebruikers te koppelen om winst te maken op bestellingen. Een dochterbedrijf verkopen past niet in deze strategie.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw