Vooral de laatste jaren zijn de belastingen voor het bedrijfsleven fors verhoogd. Als het aan staatssecretaris Marnix van Rij (61) van Fiscaliteit en Belastingdienst ligt, houdt dat op.
Sinds 10 januari van dit jaar heeft het ministerie van Financiën eindelijk weer een staatssecretaris die grondige kennis heeft van fiscale zaken. Marnix van Rij is zijn hele werkzame leven belastingadviseur geweest. Het prominente CDA-lid kan vol aan de bak. Niet alleen is er op het gebied van fiscale wetgeving ‘veel blijven liggen’, ook de Belastingdienst verkeert in zwaar weer. Na jaren van bezuinigingen, en beruchte affaires zoals zwarte lijsten die onrechtmatig werden bijgehouden, is het de taak van Van Rij om de cruciale uitvoeringsinstantie weer op de rails te krijgen.
Marnix van Rij (Rotterdam, 1960) zat van 2015 tot en met 2019 in de Eerste Kamer voor het CDA. Eerder belastingadviseur en partner bij EY. In 2001 trad hij vervroegd af als CDA-voorzitter, na een geschil met Jaap de Hoop Scheffer.
EW De Belastingdienst heeft het zwaar. Toch blijft de politiek maar regelingen bedenken die voor de dienst moeilijk uitvoerbaar zijn. Wanneer stopt dat?
Marnix van Rij: ‘Ik denk dat we steeds kritischer moeten zijn op de vraag of we iets wel of niet moeten doen. Van de week (eind juni, red.) had ik een debat over aandelenoptierechten voor werknemers. Een deel van de Kamer zegt: “Wij vinden eigenlijk dat we ook nog dit en dit moeten beperken voor die en die groep.”
‘Ik vind zo’n wet al op het randje qua complexiteit. Je probeert iets op te lossen voor een heel kleine groep (de regeling is bedoeld voor start-ups, red.). En als je dan ook nog een uitzondering op een uitzondering en een beperking op een uitzondering wilt maken… tja, dat moeten we gewoon niet doen.’
EW Moet de voor de schatkist kostbare hypotheekrenteaftrek, met al zijn ingewikkelde regels, dan ook niet worden afgeschaft?
Van Rij: ‘In het Regeerakkoord staat dat de hypotheekrenteaftrek niet wordt afgeschaft. Dus met dat voorstel ga ik niet komen, daarover wil ik heel duidelijk zijn. Bovendien is de aftrek al beperkt, zowel in duur als in hoogte.
‘Ik wil met een notitie komen over de fiscale behandeling van de eigen woning. Dan kun je daarna kijken wat de opties zijn, ook uit het oogpunt van uitvoerbaarheid. Dat zijn bouwstenen voor een verdere politieke discussie. Maar ik ga niet morrelen aan de hypotheekrenteaftrek in deze kabinetsperiode.’
EW Veel werkenden gaan door het belastingvoordeel aan de slag als zzp’er (zelfstandige zonder personeel). Dat werkt schijnzelfstandigheid in de hand.
Lees dit omslagverhaal terug: Beter belastingstelsel hervormen dan geld halen bij vermogenden en ondernemers
Van Rij: ‘In het Coalitieakkoord staat dat we de zelfstandigenaftrek afbouwen, maar tot 2030. Je kunt je voorstellen dat je het verschil tussen werknemer en zzp’er toch eerder kleiner wilt maken. Dat levert geld op dat je ook ergens anders kunt inzetten. Twee vliegen in één klap. Maar je moet vooral de niet-fiscale dingen doen.
‘Het arbeidsrecht moet nou eens een keer duidelijk worden qua gezagsverhouding (wie is werknemer en wie niet, red.). Er is veel blijven liggen. Dat zie je ook aan de Algemene Rekenkamer, die over handhaving begint. Ik wil de wet handhaven, maar er moet wel duidelijke wetgeving zijn.’
EW Er is veel kritiek op de wijziging van box 3 per 2025. Dan moet bij spaargeld, beleggingen en vastgoed zowel over de werkelijke inkomsten als over de papieren waardestijgingen belasting worden betaald. Is die kritiek terecht?
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen