Twee middelgrote brouwers uit Zuid-Limburg weerstaan de prijsdruk van de retailers en de marketingmacht van de grote brouwers. Hoe doen zij dat? Alfa en Gulpener kiezen een eigen weg.
Tot diep in de jaren tachtig was de biermarkt vrij saai. Er was vooral pils. Maar onder invloed van de microbreweries in de Verenigde Staten kwam er in de jaren negentig een biergolf op gang. Iedereen ging brouwen, thuis of in klein verband met een meer commerciële aanpak. Ambachtelijk en met een enorme vernieuwingsdrang.
Lees ook deze bijdrage uit de rubriek mijn aankoop: ‘Tijdens een dagje brouwen ontspan ik’
Bijzondere smaken van kleine, hippe brouwerijen kwamen op de markt. Volgens de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur telt Nederland inmiddels bijna duizend officiële bierbrouwers, waaronder 66 in Limburg. Aan de andere kant staat de schaalvergroting van mega-brouwerijen als AB InBev en Heineken. Die doen aan heel veel marketing, efficiency en kostenreductie, en kopen sommige succesvolle kleintjes op.
Wat betekenen die ontwikkelingen voor de familiebedrijven die vaak al decennialang hun bier brouwen? Brouwers die te maken hebben met de macht van de supermarkten die voortdurend op de prijs hameren? EW toog naar Zuid-Limburg om bij de brouwerijen van Alfa en Gulpener de stemming te peilen.
Het beste pils van de wereld komt uit Schinnen
Alfa
Opgericht in 1870
Plaats: buurtschap Thull in Schinnen
Omzet: 15 miljoen euro
Aantal werknemers: 40
Productie: 130.000 hectoliter
Directie: Harry Meens (67), vierde generatie. Zoon Martijn (25) doet de productie
Alfa wil vooral focus behouden. De brouwer heeft twee soorten waar alles om draait, en doet bijvoorbeeld niet aan alcoholvrij bier, terwijl Gulpener al drie soorten 0.0 heeft. In september 2022 won Alfa – net als in 2021 – de Brussels Beer Challenge met zijn Edelpils. Het beste pils van de wereld komt dus uit Schinnen.
Harry Meens (67) is al veertig jaar de baas bij Alfa en oogt wat bedroefd. Hij had gehoopt dat zijn zoon én dochter de brouwerij zouden overnemen. Dochter Michelle (27) heeft de bouw van de nieuwe ontvangsthal op zich genomen (2,5 miljoen euro, met een budgetoverschrijding van 1 miljoen euro) maar vond uiteindelijk de werkweken van meer dan 60 uur toch te veel. Ze heeft nu voor de luwte gekozen, maar haar broer Martijn (25) heeft wel het brouwproces onder zijn hoede. Vader Meens blijft hoop houden dat Michelle op haar schreden terugkeert. ‘We doen het nu met zijn tweeën, mijn zoon en ik. En dat scheelt al veel werk.’
Beide brouwers hebben in Nederland een marktaandeel van rond de 1,5 procent. Heineken heeft zo’n 34 procent en AB InBev 22 procent. Meens: ‘Of 1,5 procent marktaandeel genoeg is? We letten erg op de kosten én de kwaliteit van het bier. Dat het alleen maar groot en internationaal moet zijn, is toch een beetje achterhaald. We moeten af van het model dat we alleen maar kunnen overleven in een economie die almaar groeit. We moeten op een andere manier naar de wereld kijken. Duurzamer en met respect voor alle stakeholders en niet alleen de aandeelhouders.’
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen