Dolf van den Brink, CEO van Heineken, staat nog niet zo lang aan het roer, toch?
Klopt. Op woensdag 15 februari presenteert Dolf van den Brink pas voor de derde keer het jaarverslag van Heineken. Hij nam op 1 juni 2020 het stokje over van Jean-François van Boxmeer, die vijftien jaar lang de baas was bij de biermagnaat. Van den Brink werkt al sinds 2003 voor de brouwer uit Zoeterwoude.
Lees meer over de grootvader van de Heineken-topman: Mijnheer Elsevier: de markante uitgever Dolf van den Brink
Hij komt uit een familie van topbestuurders. Zijn grootvader R.E.M. van den Brink was jarenlang bestuurder van uitgeverij Elsevier, destijds eigenaar van dit weekblad. Zijn vader was bankier bij ABN AMRO. Oom Jan van den Brink (KVP) was rond 1950 minister van Economische Zaken in diverse kabinetten.
Is Heineken goed uit de coronajaren gekomen?
Heineken heeft een paar zware jaren achter de rug. Net als voor veel andere bedrijven is de coronacrisis geen periode waar de bierbrouwer nog graag aan terugdenkt. Boekjaar 2020 werd afgesloten met een verlies van 88 miljoen euro. Dit komt mede door de vele lockdowns in landen waar de brouwer actief is.
Wel laat het jaarverslag over 2021 zien dat Heineken tegen een stootje kan. De nettowinst kwam uit op ruim 2 miljard euro.
Dan zullen beleggers vast tevreden zijn?
De laatste cijfers, over het derde kwartaal van 2022, zagen er op het eerste oog gunstig uit. Toch dachten beleggers daar anders over. Verwachtingen van analisten waren namelijk hoger dan de werkelijke cijfers. Het aandeel Heineken verloor vlak na de publicatie bijna 9 procent van zijn waarde.
Hoewel de cijfers minder goed waren dan verwacht, maakte Heineken een behoorlijke groei door in de eerste negen maanden van 2022. Het behaalde in die periode bijna net zoveel omzet als in 2021. Ook groeide de winst op de Aziatische markt in het derde kwartaal van 2022 met 72 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2021.
Hoe doet Heineken het in Nederland?
Lees ook het interview met Dolf van den Brink: ‘Nooit gedacht: ik wil ergens anders kijken’
Heineken maakt zich hier de laatste tijd niet bepaald populair. Het bedrijf verhoogde de afgelopen jaren diverse keren zijn prijzen. Eind vorig jaar kregen horecaondernemers een brief op de mat met de mededeling dat de bierprijs met gemiddeld 10,7 procent zou gaan stijgen. Veel horecaondernemers in Nederland zijn al jaren contractueel verplicht bier af te nemen bij Heineken wegens zogeheten brouwerijcontracten. Voor hen zit er niets anders op dan elke prijsverhoging te accepteren.
Nederlandse horecaondernemers zijn dus niet zo blij met Heineken. Na de 15de, als Van den Brink het jaarverslag heeft gepresenteerd, wordt duidelijk of beleggers dat wel zijn.