Premium Lock Auto hebben of delen? EW zet de mogelijkheden op een rij

Er rijden tienduizenden deelauto’s rond en er komen er steeds meer bij. Is dit het moment om een auto te gaan delen in plaats van er één te hebben of te kopen? EW zet de mogelijkheden voor u op een rij.

Autodelen is een vorm van auto(ver)huur die in een paar belangrijke opzichten verschilt van reguliere huurvormen: deelauto’s staan waar je ze nodig hebt (op locaties verspreid in de buurt of in de straat), zijn in principe op elk gewenst moment beschikbaar (dus niet alleen tijdens vaste openingstijden, zoals bij reguliere autohuur) en kunnen worden gebruikt zolang de huurder de auto nodig heeft (dus ook gedurende een heel korte periode, bijvoorbeeld één of twee uur).

Je betaalt alleen de uren dat en de kilometers die je echt rijdt, en eventueel een abonnementstarief. Onderhoud, wegenbelasting, verzekering, parkeervergunning en oplaad- of brandstofkosten zijn inbegrepen. De totale kosten voor het delen van een auto verschillen sterk per vorm en type auto, maar als grove richtlijn geldt dat het delen van een auto voordelig zal zijn als je minder dan 12.000 kilometer per jaar rijdt.

Een miniem deel is van het totale wagenpark

Eind 2021 waren er 98.906 deelauto’s in Nederland. Om het een beetje in perspectief te plaatsen: dat is een groei van bijna 67.000 stuks ten opzichte van 1 januari 2017. Op een totaal van ruim 11 miljoen personenauto’s en lichte bedrijfswagens in 2022 – een verkoopjaar waarin zo’n 300.000 nieuwe auto’s werden verkocht – kun je dus stellen dat het aantal deelauto’s nog steeds maar een miniem deel is van het totale wagenpark.

De voordelen van autodelen liggen voor de hand: de auto staat niet nodeloos stil, de eigenaar kan een deel van zijn ­autokosten terugverdienen, autodelen zorgt voor minder files en is beter voor het milieu. Geen wonder dat de overheid stevig inzet op het stimuleren van autodelen. Ook nemen steeds meer bedrijven of samenwerkende partijen het initiatief om autodeeldiensten en -producten aan te bieden.

Daardoor zijn er inmiddels heel veel mogelijkheden. Die lopen uiteen van particulieren die hun eigen auto delen tot professionele deelorganisaties met een aanbod van een compleet wagenpark, soms inclusief laadpaal en gratis parkeerplaats.

Delen met een gesloten groep

Per 1 januari 2023 waren er zo’n 75.500 auto’s in Nederland die in particulier eigendom zijn en via een deelplatform beschikbaar worden gesteld aan andere gebruikers. Deze vorm van autodelen, ook wel peer-to-peer-delen genoemd, is daarmee veruit de populairste.

De auto-eigenaar deelt zijn privévoertuig (dat kan ook een private-leaseauto zijn, of een auto die via een abonnement wordt gebruikt, zoals het Chinese automerk Lynk & Co ze aanbiedt) met andere particuliere gebruikers, zoals bewoners van dezelfde wijk, een vaste groep van familieleden, vrienden, leden van de sportclub, enzovoort. In het eerste geval kan de auto tegen betaling beschikbaar worden gesteld via een deelplatform, zoals SnappCar (of goboony.nl wanneer het een camper betreft). Het platform regelt papierwerk, betaling en verzekering, de huurder haalt de auto op bij de eigenaar.

Bij de andere optie, delen met een gesloten groep, is de auto alleen beschikbaar voor een vaste groep gebruikers. Dat kan die groep in eigen beheer regelen, maar aan te raden is om vooraf de haken en ogen goed in beeld te krijgen. De Vereniging voor Gedeeld Autogebruik (deelauto.nl) biedt alle relevante info, en helpt met voorbeeldcontracten en een speciale autodeelverzekering die nodig is als anderen dan de op de autopolis genoemde bestuurders de auto gebruiken.

Een nadeel van deze autodeelvorm kan zijn dat de reserveringsverzoeken rechtstreeks bij de auto-eigenaar terechtkomen en dat een afspraak moet worden gemaakt om de autosleutel over te dragen. Een aanbieder als SnappCar biedt de mogelijkheid om dit proces grotendeels te automatiseren.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw