Premium Lock Brainport Eindhoven: hightech-hart van Nederland

CENTRUM VAN EINDHOVEN, MET PROMINENT DE OUDE PHILIPSFABRIEK. FOTO: NICOLAS ECONOMOU/NURPHOTO VIA GETTY IMAGES

Rond Eindhoven is een uniek cluster van machinebouwers ontstaan. Met hoofd én handen worden DAF-trucks, chipmachines van ASML en operatierobots van Philips gebouwd.

Dat Eindhoven anders is dan andere Nederlandse steden, zie je alleen al aan de straatkunst. Meestal verkondigen graffiti-artiesten een subversieve boodschap op de buitenmuren, zo niet in Eindhoven. Daar bestaat straatkunst simpelweg uit een afbeelding van een broodrooster, een gloeilamp of een uitvergroot lichtknopje. In Eindhoven worden machines gemaakt waar de rest van de wereld alleen maar van kan ­dromen. En ‘zelfs’ kunstenaars schamen zich niet voor die bedrijven.

Decennialang werd Eindhoven ge­domineerd door één bedrijf: Philips ­natuurlijk. Maar in de jaren negentig kreeg de stad het zwaar. Niet alleen deed zich bij Philips een kaalslag voor, ook ging vrachtwagenbouwer DAF failliet. Eindhoven en de omliggende regio Zuidoost-Brabant waren in die tijd ­economisch niet zo bijzonder. Het inkomen lag er precies op het Nederlandse gemiddelde.

Maar ‘Brainport Eindhoven’, zoals de regio nu door het leven gaat, kwam ongekend krachtig terug. De term ‘Brainport’ is enigszins misleidend: hier wordt niet alleen met het hoofd gewerkt, er wordt vooral veel met de ­handen gemáákt. Zoals de meest ingenieuze chipmachines ter wereld.

De Brainport springt haasje-over met Amsterdam om de titel van snelst groeiende economische regio van het land. Door die groei is het gebied rond Eindhoven het belangrijkste cluster na Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. In weinig gebieden in Nederland verdienen inwoners gemiddeld zo veel als in de Brainport: 58.000 euro per jaar.

Waar komt die groei precies vandaan? Voor het antwoord bezocht EW de vier grootste maakbedrijven in de ­regio: ASML, DAF, VDL en Philips.

DAF moet elke dag zo’n 250 vrachtwagens bouwen

Zo’n 50.000 trucks per jaar. Dat is wat DAF elk jaar in Eindhoven produceert. ‘Toen we in de jaren negentig failliet gingen, waren we de kleinste speler in Europa,’ zegt DAF-directeur Harald Seidel (55). Maar drie jaar na de herstart nam de Amerikaanse branchegenoot Paccar DAF over en zette de weg omhoog in. ‘De groei daarna is specta­cu­lair geweest. Nu zijn we een topdrie-speler.’ Het bedrijf heeft in de regio 7.000 mensen in dienst.

Om die enorme hoeveelheid vrachtwagens te kunnen leveren, moet DAF er elke dag zo’n 250 bouwen. Dat doet het bedrijf in fabrieken op een terrein van 100 hectare aan de oostelijke rand van Eindhoven. De cabines en de wielassen maakt DAF in België en een oplegger moet je elders kopen, maar verder maakt het bedrijf álles in Eindhoven.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw