Veel mensen werken hard om klimaatverandering tegen te gaan. EW organiseert daarom een eigen EW Klimaattop en sprak met jongeren die hun carrière in het teken stellen van het klimaat. Zoals Andrea de las Heras García (27), manager Business Development, duurzaamheid en groei bij Dow in de Benelux.
‘Ik groeide op in Tarragona, een industriestad in het zuiden van Catalonië. Vanuit mijn raam zag ik hoe de lucht boven de fabrieken fel oranje kleurde. Het effect van de industrie op het milieu werd me al vroeg duidelijk.
‘Maar wat doe je daaraan? Blijf je een consument van een vervuilende industrie, een passieve omstander? Of dóe je iets? Ik wilde onderdeel zijn van de verandering en heb een technische aanleg. Dus ik ben chemical engineering gaan studeren en zo uiteindelijk bij Dow beland.
‘We verduurzamen onze naftakrakers, machines die nafta, een bijproduct van olie, verhitten en zo opbreken tot verwerkbare moleculen. Dat doen we door het afvalgas dat daarbij vrijkomt, te scheiden in waterstof en CO₂. De CO₂ wordt vervolgens opgevangen en opgeslagen.
‘Dat is slechts één voorbeeld. Er gebeurt hier van alles. Mijn manager werkt al jaren bij Dow. Hij baalt enorm dat hij niet, zoals ik, net is begonnen. De afgelopen dertig jaar waren erg saai vergeleken met nu. Volgens mij hebben de meeste mensen geen idee, maar we staan aan de vooravond van een industriële revolutie.
‘Desondanks maak ook ik me weleens zorgen dat onze vergroening niet snel genoeg gaat. Maar wat is het alternatief? Ik snap ook wel dat er zuiniger met plastic moet worden omgegaan.
‘Maar dat betekent niet dat je zomaar kunt zeggen: “Dow, stop er maar mee!” Waar denk je dat windmolens van worden gemaakt, of zonnepanelen? Onze producten zijn essentieel voor de groene transitie. Tijdens de coronacrisis hebben we toch gezien wat er gebeurt als je totaal afhankelijk bent van een ander land? Bovendien gelden in Europa de strengste milieueisen. Als de productie uit Europa verdwijnt, heeft niemand daar toch baat bij?
‘Uiteindelijk is Dow ook gewoon een bedrijf. De markt heeft dus veel invloed op wat wij doen. Om onze klimaatdoelen te halen, moeten de markt en de samenleving als geheel ook in beweging komen. Of daar genoeg vaart in zit, betwijfel ik soms. De druk vanuit de samenleving – de klimaatrechtszaken en klimaatorganisaties als Milieudefensie – vind ik dan ook positief zolang die constructief is.’
EW houdt op woensdag 1 november de eerste EW Klimaattop. De middag heeft plaats in het AFAS Theater in Leusden. De grootste uitstoters van Nederland komen vertellen over hun plannen om hun CO2-uitstoot te reduceren en over wat zij nodig achten om die plannen echt uit te voeren.
Een digitaal welkomstwoord wordt gehouden door Yvo de Boer. Hij was lange tijd hoofd van UNFCCC, de VN-klimaatorganisatie die de jaarlijkse klimaatconferentie houdt (dit jaar in Dubai).
Namens de grootste CO2-uitstoter van Nederland, Tata Steel in IJmuiden, komt Jeroen Klumper, director sustainable transition, vertellen over onder meer de plannen van het bedrijf voor ‘groen staal’.
Spreker namens Shell, dat in Pernis Europa’s grootste raffinaderij heeft staan, is Audny van Helden, vice-president Energy Sectors & Decarbonization.
Marinus Tabak, head of central asset management bij energiebedrijf RWE, komt onder meer vertellen over de plannen om de kolencentrales in de Groningse Eemshaven en de Amercentrale in Geertruidenberg om te bouwen tot CO2–negatieve installaties.
De vierde grote uitstoter, die eveneens een spreker afvaardigt, is luchtvaartmaatschappij KLM. Hedwig Sietsma, director sustainability, legt uit welke plannen er bestaan om vliegen minder vervuilend te maken.
Tijdens het tweede deel van de middag zullen woordvoerders van de politieke partijen reageren op de plannen en wensen. Klimaatminister en D66-leider Rob Jetten, CDA-leider Henri Bontenbal, Mona Keijzer (nummer 2 op de kandidatenlijst van BBB) en Silvio Erkens (Tweede Kamerlid VVD) gaan met elkaar in debat. Uitnodigingen aan andere lijsttrekkers staan nog uit.
Kaarten voor de EW Klimaattop zijn te bestellen via ewmagazine.nl/klimaattop2023. Abonnees betalen 20 euro, niet-abonnees 25 euro.