De samenleving wil gelijkheid. Maar de stoelindeling van een vliegtuig differentieert als nooit tevoren. In de nieuwste businessstoel naar Kaapstad en vice versa. Iedereen kent zijn plaats.
Het boeken van een vliegticket confronteert je met je financiële status. Welk comfort verkies je? Hoeveel wil je daarvoor betalen? Vliegtuigen zitten weer net zo vol als vóór de pandemie. ‘Corona veranderde niks en veranderde alles,’ zeggen luchtvaartmanagers. Tickets blijken veel duurder, maar na een paar jaar thuiszitten wil iedereen de schade inhalen.
In de businessclass reizen tegenwoordig ook toeristen. Luchtvaartmaatschappijen introduceerden een tussencategorie: een ‘premium’-klasse met 17 tot 20 centimeter extra beenruimte, een stoelleuning die 7,5 centimeter verder naar achteren kan en luxueuzere maaltijden dan in ‘economy’. De goedkoopste klasse heeft met bijbetaling nog allerlei stoelvarianten.
Een stoel bij de nooduitgang – extra beenruimte – kost op een intercontinentale vlucht zo’n zes tientjes extra. Wil je per se naast je metgezel zitten, dan moet je voor vier tientjes een ‘duo-stoel’ kiezen. Wie een plekje in de voorste helft van de cabine wil, betaalt ook een paar tientjes meer. Het komt er uiteindelijk op neer dat de gratis stoelkeuze geldt voor een kwart van de economy-stoelen, achter in het toestel.
Geef die vliegmaatschappijen eens ongelijk. Elke dag staan op elke luchthaven ter wereld mensenmenigten te popelen om aan boord te gaan. Ze verdringen zich om als eersten hun rolkoffertjes in de bagagebakken te stouwen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
World business class, premium comfort en economy
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen