De koele kikker van Adyen let niet op de beurskoers

CEO Pieter van der Does (54) vindt geld naar eigen zeggen niet zo belangrijk. Foto: Bram Willems Photography

CEO Pieter van der Does zag dat zijn techbedrijf Adyen zware klappen kreeg op de beurs en bijna 40 procent van zijn beurswaarde verloor. Wat is er aan de hand?

Adyen doet het betalingsverkeer van tal van grote websites en maakt het betalen makkelijker. Het bedrijf verdient geld aan elke onlinetransactie. Het heeft in 2022 alleen fors geïnvesteerd in nieuw personeel. Terwijl andere techbedrijven snel mensen ontslaan als de groei iets afneemt, heeft Adyen 1.152 mensen aangenomen in 2022. En in de eerste helft van 2023 ook nog eens 551. In totaal telt het bedrijf, uitgedrukt in voltijdbanen, 3.883 werknemers.

Beleggers vertrokken deze maand meteen toen Adyen liet weten dat de winstgroei daalde door de personeelsaanwas. In november 2021 zat Adyen op de top met een beurskoers van 2.745 euro. Eind augustus 2023 was dat nog 765 euro. Een pittige klap.

CEO Pieter van der Does moet wel stalen zenuwen hebben?

Ja, de oprichter van Adyen zag in een week tijd zijn bedrijf bijna 20 miljard euro aan waarde verliezen. Van der Does reageerde niet op de dalende beurskoers en liet vooral weten dat hij blijft investeren om op lange termijn te blijven groeien. Als er goede techneuten op de markt komen, dan wil hij die hebben. De beurskoers leidt alleen maar af, zegt hij. Ook heeft hij altijd gezegd dat geld hem niet interesseert.

Deed de betaaldienstverlener het dan zo slecht?

Nee, elk ander bedrijf zou er een moord voor doen. Adyen haalde in 2022 een omzet van 8,9 miljard euro en een nettoresultaat van 564,1 miljoen euro. De winstmarge in de eerste zes maanden van dit jaar was alleen gedaald van 59 naar 43 procent. Ook de groei in de belangrijke Noord-Amerikaanse markt daalde van 52 naar 23 procent. Nog altijd prachtige cijfers, maar een deel van de beleggers rende weg.

De rente steeg ook in Noord-Amerika en dat zorgde ervoor dat veel bedrijven daar kiezen voor goedkopere betaal­oplossingen. Adyen wil daar niet in mee gaan, want na een prijsverlaging kun je niet zo makkelijk meer omhoog. Kortom: het is eerder goed bedrijfs­beleid, dan onverantwoord gedrag.

Hoe gaat het verder met Adyen?

Wel goed. De klanten zijn er nog, ook al is de concurrentie in de Verenigde Staten vrij fors. Het Rijnlandse model van Van der Does (met minder aandacht voor de beurskoersen en de korte termijn) prevaleert boven het Angelsaksische model (dat vooral om aandeelhouderswaarde draait). Adyen verdient bijvoorbeeld wel geld en zijn Amerikaanse concurrent Stripe niet (verlies over 2022: 73 miljoen euro).

Adyen doet dat ook nog altijd met de helft minder mensen dan de Amerikaanse concurrent. Van der Does zei simpelweg tegen de analisten: ‘Groei is gewoon niet altijd lineair.’