Deze week vergaderen de aandeelhouders van Air France-KLM in Parijs. Het zijn spannende tijden.
Op 5 juni is de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM in Parijs. Hoe staat de luchtvaartmaatschappij van CEO Ben Smith er voor?
Het afgelopen jaar was een goed jaar voor de topman. De omzet van Air France-KLM steeg in 2023 met 14 procent naar 30 miljard euro en Smith mag een bonus van 3 miljoen euro op zijn rekening bijschrijven. Ondanks die recordomzet, krijgen de aandeelhouders geen dividend. De luchtvaartmaatschappij wil eerst het eigen vermogen versterken en leningen afbetalen.
Bovendien kampte Air France-KLM in het laatste kwartaal van 2023 met tegenslag door oorlog in het Midden-Oosten, leveringsproblemen van onderdelen en gedaalde inkomsten uit vrachtvervoer. Die problemen teisterden de luchtvaartmaatschappij ook in het eerste kwartaal van dit jaar, waarin Air France-KLM een verlies leed van 480 miljoen euro.
Ben Smith is sinds 2018 CEO van Air France-KLM. Wat deed hij voor die tijd?
De Canadees zat ruim tien jaar in de directie van Air Canada. Daar was hij persoonlijk betrokken bij onderhandelingen met de vakbonden over de arbeidsvoorwaarden.
In 2019 vertelde Smith in een interview met Het Financieele Dagblad dat hij als kind al een obsessie had met de luchtvaart. Geregeld maakte hij met zijn ouders lange vliegreizen, naar familie in Australië en Hongkong. Tijdens zo’n vlucht leerde hij de dienstregeling uit zijn hoofd – volgens Smith de ideale manier om een luchtvaartmaatschappij te doorgronden.
In 2022 besloot de Nederlandse staat dat Schiphol moet krimpen. Hoe reageerde Smith op die plannen?
Schiphol is de belangrijkste luchthaven voor KLM. Daarom opende Smith een felle tegenaanval. Hij uitte in de media veel kritiek op het plan. ‘Onverantwoordelijk’ en ‘verbijsterend’ zijn twee van de kwalificaties die hij gebruikte. Smith wil er alles aan doen om de plannen van tafel te krijgen.
En… heeft dat effect?
Het nieuwe kabinet wil de hub-functie van Schiphol behouden. Doorgroei zou mogelijk zijn met schonere en stillere vliegtuigen. Maar eerst moet de geluidshinder voor omwonenden worden opgelost. Air France-KLM investeert in elk geval miljarden in een nieuwe vloot. In 2030 moet 80 procent van de huidige vloot zijn vervangen door stillere en schonere vliegtuigen, bijvoorbeeld de Airbus A350.
Milieudefensie gaat demonstreren bij de aandeelhoudersvergadering. Wat wil de actiegroep bereiken?
De luchtvaart is volgens Milieudefensie een grote veroorzaker van klimaatschade en geluidsoverlast. Actievoerders willen Air France-KLM onder druk zetten om het bedrijf aan de klimaatdoelen te houden.