Verkoopt Tesla minder door te radicale Elon Musk?

29 juli 2024Leestijd: 3 minuten
De cijfers die Tesla-CEO Elon Musk presenteerde vielen tegen. Beeld: Ebrahim Noroozi/AP Photo

Veel minder winst en minder verkopen. Dat vat de cijfers van Elon Musks Tesla in het tweede kwartaal goed samen. De fabrikant van elektrische auto’s beleefde zo opnieuw een moeizaam kwartaal. Lopen klanten bij Tesla weg vanwege de politieke  uitspraken van Musk?

Op de beurs werd teleurgesteld gereageerd op de magere resultaten van Tesla. In het tweede kwartaal van dit jaar behaalde het bedrijf van de rijkste man op aarde een winst van 1,4 miljard euro – 45 procent minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het aantal verkochte auto’s daalde met een kleine 5 procent. Door andere bedrijfsactiviteiten steeg de omzet van Tesla nog wel. Die lag met 23,5 miljard euro iets hoger dan vorig jaar.

Felle uitspraken over transgenders

Musk, ook eigenaar van het sociale mediaplatform X, profileert zich de afgelopen jaren steeds steviger aan de rechterkant van de politiek. Hij deed felle uitspraken over transgenders, is voorstander van de doodstraf en koestert een radicale opvatting over vrijheid van meningsuiting. Op X liet Musk gebruikers weer toe die waren verbannen na het verspreiden van nazistisch gedachtegoed.

In juni werd bekend dat Musk de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump met maandelijks 45 miljoen dollar wilde steunen. Daarop kwam felle kritiek. Musk ontkent inmiddels dat hij zal doneren aan de campagnekas van de oud-president die het opneemt tegen de Democraat Kamala Harris.

Dat de opvattingen van Musk invloed hebben op potentiële kopers van Tesla, blijkt uit opiniepeilingen. Musk werd in het vorige decennium vooral geprezen door linkse politici, omdat hij met Tesla voorop liep in het elektrisch rijden. Inmiddels zien kopers in de Verenigde Staten dat anders.

Musk is een bliksemafleider

In november 2021 gaven acht van de tien Amerikanen aan dat zij positief naar het Tesla-merk keken en zeven van de tien zouden in overweging nemen om een auto van Tesla te kopen. Begin dit jaar bleken die cijfers aanzienlijk gedaald, schreef persbureau Reuters. Inmiddels overweegt slechts 31 procent een Tesla te kopen. Bij concurrenten als BMW en Mercedes-Benz, die zowel elektrische auto’s als auto’s met verbrandingsmotoren verkopen, lag dat tussen 44 en 47 procent.

The New York Times kreeg meer dan 7.500 reacties op een vragenlijst over Tesla en eigenaar Musk. Daaruit bleek dat het imago van Tesla is geschaad door Musks uitlatingen. Aaron Shepherd, medewerker van Microsoft, zei over Tesla: ‘Het is alsof je rondrijd in een grote, rode Make America Great Again-pet’ – het kenmerk van Donald Trump. Shepherd was van plan een Volkswagen in plaats van een Tesla te kopen.

Volgens beursanalist Ben Rose is Musk een ‘echte bliksemafleider’. Hij raadt klanten nog steeds aan aandelen van Tesla te kopen. Meer autobouwers beleefden  een mager tweede kwartaal dit jaar. Het Europees-Amerikaanse concern Stellantis – bekend van Peugeot, Opel, Fiat en Jeep – zag de winst met 48 procent dalen.

De uitspraken van Musk zijn misschien uniek in de autobranche, maar de problemen van Tesla zijn dat niet. De hele markt kwakkelt.