McDonald’s, Basic-Fit, Unilever. Welke bedrijven krijgen een tik door Ozempic & co?

11 oktober 2024Leestijd: 3 minuten
Diabetesmedicijn Ozempic wordt in Amerika gebruikt om af te vallen. Foto: ANP

De obesitas-pandemie in de Verenigde Staten lijkt gestuit, nu Amerikanen geneesmiddelen tegen suikerziekte gebruiken die ook verbluffend goed werken tegen overgewicht. Aandelen in farmaceuten schieten omhoog. Maar wat betekent dit voor de aandelen in de voedingsindustrie, horeca en sportscholen?

Ozempic, Zepbound, Wegovy. In de Verenigde Staten zijn de spuiten (aan een pilvorm wordt nog gewerkt) met zogeheten GLP-1-medicijnen niet aan te slepen. Ze waren oorspronkelijk bedoeld voor diabeten, maar worden nu gekaapt door Amerikanen die zonder al te veel moeite willen afvallen.

John Burn-Murdoch, hoofd data van de Britse zakenkrant Financial Times, vatte het effect samen in een grafiek. Na decennia waarin obesitas alleen maar toenam, neemt het percentage Amerikanen met overgewicht af.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Het is een verbluffende ontwikkeling. ‘Foto’s van mensen op het strand lijken straks misschien weer op de foto’s van mensen op het strand uit de jaren zeventig, toen iedereen nog slank was,’ zegt Arend Jan Kamp, beurscommentator bij Stockwatch.

Intussen zijn farmaceuten als het Deense Novo Nordisk en het Amerikaanse Eli Lilly de lievelingen op de beurs. Hun aandelenkoersen zijn fors gestegen. Is het slim om in te stappen? ‘Op dit moment storten alle farmaceuten zich op deze middelen. Dat betekent meer concurrentie en dat is nooit goed voor de winstgevendheid,’ zegt Arend Jan Kamp.

‘De enorme winst die Novo Nordisk momenteel op de verkoop van deze middelen maakt, gaat niet naar de aandeelhouders. Die gaat naar nieuwe fabrieken om Ozempic te produceren. Maar wie weet staan die fabrieken over vijf jaar leeg, omdat er nieuwe middelen zijn. Of omdat het middel toch niet zo goed werkt.’

Aandelen omhoog, aandelen omlaag

In de Verenigde Staten is het intussen alle hens aan dek bij de voedselproducenten. Podcast The Odd Lots van Bloomberg besteedde in juni aandacht aan de vraag wat de branche nu te doen staat. Lange uitzending kort: wie aan de afslankmedicatie gaat, heeft minder honger. En wie een hamburger te veel eet, kan daar serieus misselijk van worden. Dus wordt er minder gegeten.

Maar daardoor ontstaat wel behoefte aan gezonder en smakelijker eten. In de afgelopen twintig jaar zijn bagels door de bank genomen alleen maar groter en vetter geworden. De producent die wil overleven, moet terug naar kleinere en smaakvollere bagels.

Volgens Arend Jan Kamp gaan voedselproducten en de horeca het effect merken. Maar er moet heel wat gebeuren voordat gevestigde namen werkelijk omvallen door de afslankmiddelen. ‘We denken allemaal dat McDonald’s een domme hamburgertent is, maar achter die naam gaat een hightech-organisatie schuil. Ze weten daar dondersgoed wat ze aan het doen zijn.’ Kamp verwacht dat bedrijven tijdig inspelen op de afslankrevolutie.

Nederlandse situatie

Ook Corné van Zeijl, econoom en strateeg bij vermogensbeheerder Cardano,  meent dat het uiteindelijke effect beperkt zal zijn. ‘Hoewel vorige week de teleurstellende cijfers naar buiten kwamen van Pepsico. Pepsico is groot in chips en in de snacks-business.’

Bij Nederlandse bedrijven is zo’n effect vooralsnog niet zichtbaar, zegt Van Zeijl. ‘De medicijnen zijn hier eenvoudigweg nog niet zo ingeburgerd als in de Verenigde Staten.’

In Nederland mogen de middelen alleen op doktersadvies worden gebruikt, maar via omwegen valt er wel aan te komen. Ook in Nederland vissen diabeten daardoor achter het net.

Sportscholen, maar dan anders

Het meest Nederlandse slachtoffer is tot nu een Amerikaans bedrijf met een Nederlands tintje, zoals het Financieele Dagblad Allurion omschreef: een telg uit het beroemde bankiersgeslacht Van Lanschot is er aandeelhouder. Allurion ontwikkelde een inslikbare maagballon die een operatie voor een maagverkleining overbodig maakt. Maar maagverkleiningen zijn nu overbodig geworden en de aandelenkoers verschrompelde.

In de Verenigde Staten raken sportscholen met een eindeloze rij loopbanden en andere cardio-apparatuur steeds meer uit de gratie, volgens zakenkrant Financial Times. Die zijn te veel gericht op afvallen, waar ook de afslankmiddelen voor zijn. Die hebben wel  de zogenoemde Ozempic-billen als vervelende bijwerking. Door het snelle gewichtsverlies raakt het lichaam uit shape. Om dat weer in shape te krijgen, werken losse gewichten (dumbbells) en rek- en strekoefeningen beter. Het liefst met een personal trainer erbij.

Beleggers die in farmaceuten willen investeren, kunnen volgens Arend Jan Kamp beter kiezen voor een farma-tracker dan voor een enkel aandeel. Het risico dat er een concurrent opstaat met een beter middel, is in deze fase nog te groot.

Jeroen van Wensen
Jeroen van Wensen (1973) is redacteur Economie bij EW.
Lees meer
Jeroen van Wensen