Sander Pleij (48) is algemeen directeur van leasemaatschappij Ayvens, voorheen ALD en LeasePlan. Zijn missie draait vooral om elektrificatie.
1 Veel mensen kennen Ayvens niet. Wat voor bedrijf is het?
‘We zijn de grootste leasemaatschappij in Nederland, met ruim 300.000 auto’s op de weg. Eén op de vier Nederlandse leaseauto’s staat bij ons onder contract. Ayvens ontstond uit een overname van LeasePlan door ALD Automotive, onderdeel van de Franse bank Société Générale. LeasePlan begon al in de jaren zestig in Nederland, en iedereen kent het merk. ALD is ook bekend.
‘Ayvens is actief in 42 landen, heeft 14.500 medewerkers en 3,3 miljoen auto’s op de weg. Veel activiteiten van Ayvens heten nu overal hetzelfde, dus ook in Nederland. Ja, dan begin je weer op nul, qua merkbekendheid.’
2 U moet dus twee bedrijven fuseren en ze een andere naam geven?
‘Ja, dat was de opdracht. Daar zijn we nu al een dik jaar zoet mee, maar het is wel een leuke klus.
‘De grootste uitdaging is de IT-systemen in elkaar schuiven en de arbeidsvoorwaarden harmoniseren. We vroegen iedereen wat ze graag zouden meenemen naar het nieuwe bedrijf. En wat ze willen achterlaten. De antwoorden hadden heel veel overeenkomsten. Dat is ook niet zo heel gek, want in de basis voer je natuurlijk hetzelfde product.
‘We vulden elkaar ook aan. ALD Automotive was bijvoorbeeld heel erg sterk in wat wij de captives noemen. Dat zijn de lease-activiteiten voor merken als Ford, Volvo, Kia, Mazda en BYD. Wanneer je naar een dealer van een van die merken stapte, dan was ALD de maatschappij als je voor lease koos. LeasePlan was veel meer op de zakelijke markt gericht, op de grote bedrijven.’
‘Nederland heeft een ongelooflijk oud wagenpark, vergeleken met andere landen’
3 U wilt nu een rol spelen in de verduurzaming van het wagenpark in Nederland.
‘Veel mensen weten dat niet, maar we hebben een ongelooflijk oud wagenpark in Nederland, vergeleken met andere Europese landen. Onze taak is om dat te verduurzamen.
‘De markt verandert ook heel erg snel. Vijf jaar geleden was lease nog uitsluitend iets voor de zakelijke markt. Nu heeft private lease – lease voor particulieren – een veel grotere rol. De laatste jaren zie je daar echt een groei met dubbele cijfers, gelukkig ook steeds meer bij elektrische en hybride auto’s.’
4 Wat is het aandeel van elektrisch in jullie vloot?
‘Op dit moment 40 tot 50 procent van al onze nieuwe leaseauto’s. Van ons totale wagenpark is 20 procent elektrisch. Het gaat wel een beetje met pieken en dalen, natuurlijk. Als de fiscale regelingen wijzigen, zie je dat altijd terug in de populariteit van elektrische auto’s.
‘Je merkt nu wel dat de grote zakelijke klanten bijna allemaal voor volledig elektrische auto’s kiezen. Ze laten zich niet alleen maar leiden door wisselend overheidsbeleid. Private lease is afhankelijker van de subsidieregelingen uit Den Haag.’
Sander Pleij (Almelo, 1976). Is sinds anderhalf jaar algemeen directeur bij Ayvens in Nederland, de leasemaatschappij van Société Générale. Het bedrijf heeft 1.200 werknemers en een jaaromzet van ruim 2 miljard euro. Pleij werkte eerder bij ABN AMRO. Getrouwd, drie kinderen.
5 Wat vindt u zo leuk aan dit werk?
‘Ik vind auto’s gewoon heel erg leuk. Maar dit werk gaat niet alleen maar om het daadwerkelijk inzetten van een auto. Het gaat ook over het advies aan die zakelijke klant. Wat heb je allemaal nodig om die transitie naar duurzaam reizen te maken? Dat gaat echt verder dan alleen maar besluiten dat je als bedrijf stopt met een dieselauto en een elektrisch voertuig gaat inzetten.
‘Je moet nadenken over je mobiliteitsbeleid. Over je leasevergoedingen, over je laadpunten. En of je medewerkers thuis kunnen laden. Wat doe je met de vakanties? Mogen ze hun auto dan wisselen voor een hybride auto met een grotere actieradius? Wat betekenen de zero-emissiezones die eraan komen in de steden? Dat zijn enorme consultancy-opdrachten. Er komt veel meer bij kijken.’
6 Waarom is private lease zo snel gegroeid?
‘Het is een mooie manier om elektrisch rijden te testen. Je kunt voor een korte periode een leasecontract sluiten, en dan weet je hoe het werkt.
‘De laatste anderhalf jaar zien we ook een nieuw product in opkomst: occasion lease. Vroeger kwamen de voertuigen bij ons terug, en dan gingen ze door naar de veiling. Het gros ging naar het buitenland. Nu proberen we zoveel mogelijk elektrische voertuigen vast te houden, want die zijn vaak flink gesubsidieerd en doen het ook nog goed. Als de auto’s terugkomen, knappen we ze zo goed mogelijk op en gaan ze voor een tweede of derde leven.
‘Deze auto’s zijn veelal voor de particuliere markt. We bieden ze ook aan via een abonnement, al vanaf zes maanden. Ze kunnen dan elektrisch rijden zonder meteen een enorme hoeveelheid geld uit te geven. Dat is interessant voor bijvoorbeeld zzp’ers met tijdelijk een klus aan de andere kant van het land. Als de auto bevalt, kan de leaseperiode worden verlengd. We werken samen met de ANWB, en via die weg komt nu een groot deel van onze private-lease-business binnen.’
7 Gaat de batterij van die elektrische auto’s wel lang genoeg mee?
‘We zien dat de batterijcapaciteit nog op peil is bij de elektrische voertuigen die worden ingeleverd. In het verleden was iedereen angstig hoe die voertuigen zich zouden gedragen na vier of vijf jaar met 200.000 kilometer op de teller. We zien dat die batterijen gewoon nog hartstikke goed zijn, en dat die nog veel langer meekunnen.
‘We hebben bijvoorbeeld elektrische auto’s die als taxi hebben gereden, met heel veel kilometers op de teller. Die doen het nog grandioos. Het is eerder de bekleding die minder is geworden dan een batterij.’
8 U had een mooie loopbaan bij ABN AMRO. Waarom ging u daar weg?
‘Ja, ik heb twintig jaar bij ABN AMRO gewerkt en daar mooie dingen gedaan. Maar op een gegeven moment wilde ik wat anders. Het ondernemende was ik aan het eind van mijn carrière daar een beetje kwijtgeraakt, denk ik.
‘Ayvens heeft overigens een bankvergunning, we zijn een financiële instelling. We vallen ook volledig onder het toezicht van de Europese Centrale Bank. Het verschil met een bank is dat die geld aan je leent, en jij dan vaak zelf bepaalt wat je er als bedrijf mee doet. Wij hebben al bepaald dat het in de vorm komt van een voertuig met vier wielen.
‘Het is financiële dienstverlening in een zeer dynamische omgeving, en ik vind het ontzettend leuk om bij te dragen aan de verduurzaming van de Nederlandse vloot. De leasemaatschappijen zijn de aanjagers in Nederland van elektrificatie op de weg.’
9 Wat is de grootste hobbel om die verduurzaming nog meer vaart te geven?
‘Ik denk dat een stabiel overheidsbeleid zal helpen. We zien daar wel wat wisselingen de laatste jaren. En ook afgelopen periode zagen we helaas dat na een rekenfoutje er in de begroting toch weer wordt gezocht hoe het ontstane gat valt te dichten via belastingen, bijvoorbeeld motorrijtuigenbelastingen van hybride voertuigen of elektrische voertuigen. Dat geeft de consument niet direct vertrouwen, denk ik.
‘Kijk, aan het aanbod ligt het niet meer. In 2019 maakten we zelf als bedrijf de overstap naar volledig elektrisch rijden. Toen was de modelkeuze nog vrij beperkt. Sommige categorieën hadden maar één of twee voertuigen waar mensen uit konden kiezen. Er is tegenwoordig eigenlijk geen fabrikant meer die geen elektrische auto produceert. Dus de keuze is reuze, en ook in allerlei vervoersbudgetten past een elektrische auto.’
10 Uit wat voor gezin komt u?
‘Ik ben geboren in Almelo. Mijn hele familie woont daar nog. Het was een hecht gezin. Ik had een ontzettend leuke jeugd, met veel vrienden die ik tot op de dag van vandaag nog zie.
‘Mijn ouders waren zelfstandig ondernemer. Mijn vader had een schildersbedrijf, en mijn moeder had een drogisterij. Met regelmaat moest ik een van de twee helpen. Het was een ondernemend gezin. Soms moesten we hard werken, mijn ouders werkten allebei zes dagen in de week, maar het was wel altijd leuk. “Haal eruit wat erin zit en doe je best,” was de boodschap.
‘Ik heb achttien jaar in Almelo gewoond en daarna in Utrecht gestudeerd, economie en rechten. Beide studies heb ik afgemaakt.’
11 Welke auto rijdt u zelf?
‘Een elektrische Audi Q8 e-tron. Hij wordt helaas sinds kort niet meer gemaakt. De fabriek in België is dichtgegaan.
‘Ik heb eigenlijk nooit last van laadstress, angst dat ik het volgende laadpunt niet haal. De meeste mensen die elektrisch rijden, kunnen daar heel goed mee omgaan. Ze plannen goed.
‘Je moet er gewoon iets meer bij stilstaan wat je gaat doen de volgende dag. Maar de range van de meeste nieuwe elektrische voertuigen is ruim voldoende om een rondje door Nederland te rijden. De meeste mensen doen dat ook niet dagelijks. Laadstress is, denk ik, vooral iets voor mensen die juist niet elektrisch rijden.’