Nederlanders zijn terughoudend bij het kopen op buitenlandse sites. Ze zijn bang voor onverwachte extra kosten of onbetrouwbare leveranciers. Zonde. Wie een beetje oplet, kan veel geld besparen.
Boeken, kleding, speelgoed, elektronische gadgets: steeds meer Nederlanders kopen online en dat doen ze ook steeds vaker.
Maar online shoppen over de grens durven de meesten (nog) niet aan.
Van de ruim 10 miljoen Nederlandse e-shoppers kocht slechts 20 procent wel eens iets in het buitenland, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Een gemiste kans, want op buitenlandse sites zijn sommige artikelen, zoals kleding, speelgoed en camera’s, aanzienlijk goedkoper.
Een jas uit de wintercollectie 2014-2015 van het outdoormerk The North Face bijvoorbeeld was begin januari in Nederlandse winkels en webshops overal te koop voor 417 euro.
Wie precies dezelfde jas via de Duitse site van onlinewarenhuis Amazon bestelde, betaalde, inclusief verzendkosten van 8 euro, 282,90 euro: ruim 30 procent minder. Afgezien van de lagere prijs kunnen sommige buitenlandse artikelen natuurlijk ook interessant zijn omdat ze in Nederland niet (meer) te koop zijn.
Veel mensen houden de boot af, omdat ze kopen bij buitenlandse webshops te veel gedoe vinden. Ze weten bijvoorbeeld niet hoe het zit met invoerrechten, waardoor ze mogelijk veel meer moeten betalen dan ze dachten. Of ze twijfelen of de buitenlandse winkel wel betrouwbaar is. En wat doe je als het artikel niet wordt geleverd?
De nadelen gelden vooral voor bestellingen buiten de EU. Zoals lange levertijden (uit China is het doorgaans zes weken of zelfs langer) en bijkomende kosten als invoerrechten of btw, waardoor het prijsvoordeel uiteindelijk helemaal niet zo groot is als het leek. Dan heeft het niet altijd zin om iets over de grens te kopen.
Maar wie het slim aanpakt, kan optimaal profiteren. Elsevier zet een aantal belangrijke punten waarop u moet letten, op een rij.
1. Hoe weet ik of een site betrouwbaar is?
Sommige malafide sites zien er op het eerste gezicht professioneel en betrouwbaar uit, zoals parajumpersonlinestore.com, een site die claimt jassen van het dure merk Parajumpers te verkopen, maar die volgens de fabrikant niet betrouwbaar is. Om te voorkomen dat u wordt opgelicht, klikt u op de kopjes ‘contact’ of ‘about us’ (over ons).
Staat er alleen een e-mailformulier, wees dan alert. Een betrouwbare winkelier vermeldt minstens een vestigingsadres of een telefoonnummer en biedt zinvolle informatie over levering, retourneren en andere voorwaarden. Onbetrouwbare sites bevatten vaak slechtlopende zinnen of fouten in de teksten. Dat komt doordat die door een computer zijn vertaald. Wat ook kan helpen: google de naam van de site met ‘klacht’, ‘complaint’ of ‘oplichting’. En gebruik uw gezond verstand. Als de prijs te mooi is om waar te zijn, is dat vaak ook zo.
2. Hoe hoog zijn de verzendkosten?
Verzendkosten kunnen een eventueel prijsvoordeel tenietdoen. Helaas ziet u de verzendkosten vaak pas aan het eind van het bestelproces.
Soms geven webshops onder het kopje ‘shipping’ (levering/verzending) al per land de verzendkosten aan. Die variëren sterk. Soms is het uit een EU-land 8 euro, maar 20 euro komt ook voor. Vanuit Amerika verzenden grote winkels soms gratis, andere shops rekenen 15 euro. Het gewicht speelt uiteraard ook een rol. Controleer dit dus vooraf.
Sommige buitenlandse onlinewinkels verzenden gratis naar Nederland. De Duitse tak van Amazon verstuurt boeken gratis en bestellingen vanaf 29 euro ook. Als u via Amazon bij een daar aangesloten winkel bestelt, wijken de leveringskosten af. Chinese sites, zoals miniinthebox.com en dealextreme.com, sturen artikelen gratis vanuit China of Hongkong. Dat doen ze omdat ze in Europa marktaandeel willen veroveren. Ze krijgen hiervoor financiële steun van de Chinese overheid.
3. Kan ik mijn artikel retourneren als het niet bevalt?
Ja. Bij webshops in de Europese Unie (EU) gelden grofweg dezelfde regels als bij Nederlandse websites.
In alle EU-landen gelden sinds juni vorig jaar nieuwe regels voor kopen op afstand, waaronder internetaankopen vallen. Consumenten mogen een artikel binnen veertien dagen na ontvangst zonder opgaaf van reden terugsturen. Daarvoor kunt u het herroepingsformulier gebruiken dat leveranciers u moeten aanbieden (zit meestal bij uw bestelling).
De winkelier moet het aankoopbedrag binnen veertien dagen na ontvangst van het artikel op uw rekening terugstorten. Als u meer artikelen kocht, en deze niet allemaal retourneert, hoeft hij eventuele verzendkosten niet terug te betalen. Buiten de EU gelden andere regels, die per land verschillen.
4. Is retourneren niet heel duur?
Zeker bij goedkopere aankopen kan terugzenden naar een webshop in het buitenland relatief duur zijn.
PostNL vraagt 9 euro voor het versturen van een pakket tot 2 kilo naar Duitsland, aangetekend (aan te raden bij duurdere aankopen) kost het bijna 15 euro. Naar de Verenigde Staten kost het 18 euro en aangetekend 25,95 euro.
Maar er is goed nieuws. Sinds vorige maand kunnen klanten van de gratis onlinebetaaldienst PayPal de retourkosten – naar binnen- en buitenland – bij PayPal declareren. Wie het verzendbewijs mailt, krijgt de kosten voor het terugsturen teruggestort op zijn PayPal-rekening. Veel buitenlandse webshops accepteren PayPal als betalingsmethode.
5. Hoe zit het met invoerrechten en btw?
Voor artikelen uit een EU-land betaalt u geen invoerrechten. De btw is al bij de verkoopprijs inbegrepen. Buiten de EU gelden de volgende regels.
Bij artikelen met een waarde tot 22 euro betaalt u geen invoerrechten en btw. Bij artikelen met een waarde van 22 tot 150 euro betaalt u btw. En bij alles boven de 150 euro betaalt u btw (meestal 21 procent) en invoerrechten. De hoogte van de invoerrechten varieert: voor computeronderdelen betaalt u 0 procent, voor schoenen 3,5 tot 17 procent. De douane verwijst door naar haar site, maar erg inzichtelijk is de hoogte per artikel niet.
Btw wordt geheven over de totale waarde van de bestelling, inclusief verzendkosten. Een tas van 199 euro kan alles bij elkaar zo’n 100 euro duurder zijn. Let wel: u betaalt deze kosten niet altijd. De Douane controleert steekproefsgewijs. Als uw pakketje niet wordt gecontroleerd, betaalt u niets extra. Maar een volgende keer kan dat anders zijn. In dat geval betaalt u bij ontvangst aan de bezorger.
6. Wat als mijn artikel niet aankomt?
Neem eerst contact op met de webwinkel. Mocht dat niets uithalen: bij betaaldienst PayPal kunt u binnen 180 dagen na betaling gratis een ‘geschil’ openen en uw geld terugkrijgen. Ook bij veel creditcards kunt u onder voorwaarden geld terugkrijgen als uw bestelling niet is geleverd.
Voor aankopen tot 2.000 euro binnen de EU kunt u een Europese procedure voor geringe vorderingen starten. De Consumentenbond licht de procedure stap voor stap toe. Wel duurt het gemiddeld vijf maanden voor er een uitspraak is, en de griffiekosten van maximaal 219 euro krijgt u alleen vergoed als u de zaak wint.