Media: roer moet om bij V&D en Blokker

'ANP'

De ochtendkranten besteden veel aandacht aan de problemen bij V&D en Blokker. De conclusie van vrijwel alle kranten is dezelfde: als het roer niet om gaat, is schipbreuk onvermijdelijk.

  • ‘Het roer moet om bij V&D en Blokker,’ schrijft het AD. Volgens de Rotterdamse ochtendkrant was het gisteren een bijzondere dag voor de Nederlandse detailhandel: ‘Nooit eerder vochten twee van zulke mastodonten zo nadrukkelijk voor hun voortbestaan.’
    Volgens het AD zijn de tot nu toe genomen maatregelen niet genoeg. ‘Het moet fundamenteel anders. Deskundigen zeggen al jaren dat een aantal grote winkelketens veel te conservatief is en blijft hangen in verouderde succesformules.’Volgens de krant passen de problemen bij V&D en Blokker in een neerwaartse trend in het middensegment. ‘We zagen Halfords, Mexx, Schoenenreus en de Harense Smid al sneuvelen. Ook Miss Etam, Promiss en Esprit staan er naar verluidt niet florissant voor. Er wordt onvoldoende ingespeeld op de veranderende vraag.’ Bedrijven die dat wel doen oogsten succes, zoals Lidl, Aldi, Albert Heijn en de Bijenkorf. ‘V&D en Blokker zijn nu gered. Maar ze kunnen alleen overleven als ze rigoureus durven breken met het glorieuze verleden als winkels voor iedereen.’
  • ‘Als je geen idee hebt wie je doelgroep is, ben je bij voorbaat verloren,’ zegt retailadviseur en hoogleraar Cor Molenaar in Het Financieele Dagblad. Volgens Molenaar zijn veel winkels de afgelopen jaren veel te ver van de klant af komen te staan. ‘Echte interesse in wie je klanten zijn, wat hen drijft, ontbreekt heel vaak,’ zegt Molenaar. Zo verzamelt V&D niet eens de e-mailadressen van hun klanten: ‘Ze hebben geen idee wie er in hun winkels rondloopt en geen clou wat precies hun doelgroep is. Dan ben je bij voorbaat al verloren.’ Volgens Molenaar zijn veel zaken in het verleden blijven hangen. ‘Ze komen allemaal nog uit een tijd dat de retail nog een aanbodgestuurde sector was… Tegenwoordig bepaalt de klant en zijn vraag wisselt voortdurend. Dat betekent dat je daar met je organisatie en inkoop op in moet spelen. Die aanpassing is voor veel bedrijven simpelweg te groot.’
  • Blokker krijgt een ‘facelift’, schrijft De Telegraaf. Het concern krijgt een ‘nieuw likje verf’ en ‘meer ruimte voor design- en hippe artikelen en minder voor functionele huishoudelijke producten’. Vanaf het najaar wil Blokker twee winkels per week vernieuwen. Een proef in enkele filialen is succesvol gebleken.
  • Scherper toezicht door de inspectie voor goede basiszorg in verpleeginstellingen, slechte bestuurders keihard aanpakken, meer openheid over de verschillen tussen instellingen en zorgen dat bij elk tehuis de juiste zorgteams werken. Want vooral de aandacht voor ‘zware’ patiënten moet beter.
    Dat staat in het langverwachte plan van aanpak voor betere verpleeghuiszorg, waar staatssecretaris Martin van Rijn (PvdA) deze week mee naar buiten komt, schrijft het AD. Officieel gebeurt dat in reactie op een kritisch inspectierapport, afgelopen juni. Daaruit bleek dat de zorg in veel tehuizen onder de maat is en niet aansluit op de behoeften van patiënten. Er is onvoldoende deskundig personeel aanwezig en dossiers worden slecht bijgewerkt.
  • Het oplossen van ingewikkelde misdaden komt in de knel. De specialisten van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) vrezen dat onderzoek op een plaats delict niet altijd meer zal gebeuren, vanwege bezuinigingen van minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie). Het NFI-personeel luidt de noodklok in een brief aan hun directeur. Het interne schrijven is in bezit van De Telegraaf.
    De SP stelt er Kamervragen over en is boos dat er voor 9,6 miljoen euro aan bezuinigingen zo veel schade wordt toegebracht aan de opsporing en vervolging van criminelen. Kamerlid Michiel van Nispen roept Opstelten daarom wederom op het matje.