Mansveld krijgt ‘garantie’ Air France over banen bij KLM

Air France-KLM heeft donderdag een belofte gedaan: er zullen geen banen worden overgeheveld van het KLM-kantoor in Amstelveen naar het hoofdkantoor in Parijs.

Topman Alexandre de Juniac heeft daarover garanties afgegeven, zei Wilma Mansveld (PvdA, Luchtvaart) na de afloop van de ontmoeting die zij met hem had.

Netwerk

De Juniac heeft daarnaast garanties aan de Nederlandse overheid over het internationale netwerk van bestemmingen van KLM en de positie van Schiphol als luchtvaartknooppunt ‘herbevestigd’. En ‘dat is belangrijk voor Nederland, want het gaat om banen,’ aldus de staatssecretaris.

Opnieuw klonk uit Parijs dat KLM, deel van de Nederlands-Franse luchtvaartorganisatie de baas blijft over de eigen kas. Eerdere plannen van het hoofdkantoor om geld te laten overhevelen naar het moederbedrijf gaan dus definitief niet door, als we tenminste de woorden van De Juniac mogen geloven.

Echte winst

Daarnaast deed Air France-KLM de laatste tijd voorstellen om meer kantoorafdelingen te centraliseren in Parijs. Daar was KLM-directeur Pieter Elbers op tegen, net als de ondernemingsraad en de raad van commissarissen van de Nederlandse tak.

Volgens Elbers valt de echte winst te halen uit een betere en efficiëntere aanpak van de dagelijkse operatie, niet in het aantal kantoorfuncties. ‘De onrust en discussies van de laatste tijd leidden af van waar het werkelijk om gaat en dat is de transformatie die KLM en Air France moeten ondergaan om de concurrentie beter aan te kunnen gaan,’ zei Elbers donderdag.

Hij had lof voor de betrokkenheid van Mansveld en de Tweede Kamer. ‘Dit is belangrijk voor KLM. Met deze afspraken kunnen we verder bouwen aan onze toekomst.’

Rode cijfers

Air France zit structureel in de rode cijfers. Het bedrijf leed de afgelopen tien jaar in totaal 3,2 miljard euro verlies. Dat in tegenstelling tot KLM, dat sinds de overname door Air France in 2004, juist in totaal zo’n 900 miljoen euro winst maakte.

De Franse pilotenstaking in september vorig jaar – kosten voor het bedrijf: 500 miljoen euro – toonde nog maar eens aan hoe de verhoudingen liggen: in Amstelveen (de ‘thuisbasis’ van KLM) wordt het geld verdiend, in Parijs wordt het over de balk gesmeten, schreef Elsevier oktober vorig jaar.