Het World Economic Forum (WEF) publiceert haar Global Information Technology Report – een ranglijst van 143 landen op het gebied van computers, internet en telefonie. Nederland doet het met een vierde plek niet onverdienstelijk, maar gooit niet op elk gebied hoge ogen.
Het World Economic Forum (WEF) – de Zwitserse nonprofit-organisatie die elk jaar in Davos een bijeenkomst organiseert voor de fine fleur onder CEO’s, politici en onderzoekers – bracht vandaag haar Global Information Technology Report uit.
Dat is een ranglijst van 143 landen op het gebied van computers, internet en telefonie. Nederland doet het met een vierde plek niet onverdienstelijk, maar gooit niet op elk gebied hoge ogen.
Regels
WEF bedacht rond de eeuwwisseling de Networked Readiness Index, dat meet hoe goed landen in staat zijn kansen in internet en technologie te benutten. Daarvoor worden meer dan 10.000 topmannen en -vrouwen uit 143 landen gevraagd om in hun land over tal van indicatoren te oordelen. De WEF verdeelde ze onder in vier hoofdcategorieën.
Zo scoort Nederland in de ogen van ondernemers goed op de manier waarop de regels en de markt in een land inspringen op ontwikkelingen in internet en computers.
Opvallend genoeg scoort Nederland, in tegenstelling tot de andere landen in de algemene kopgroep, slecht als het op betaalbaarheid van ICT aankomt. Van de 143 landen in de ranglijst, staat Nederland op een magere plek 72. Dat lijkt vooral te komen door relatief dure telefoonabonnementen.
Landen als Denemarken, Finland, Zweden en Oostenrijk scoren daarbij in de top 10, Nederland staat op plek 101 omringd door landen als Uruguay.
Lof
In februari bleek dan ook uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) dat Nederland achterloopt op andere ontwikkelde landen wat betreft snel mobiel internet.
Ook breedbandinternet is relatief duur in de polder, hoewel Nederland daarop volgens de OESO dan wel weer bij de kopgroep hoort. Dat zorgt in de ranglijst van de World Economic Forum dan ook weer voor een fraaie score.
Nederland oogst ook lof op de mate waarin internettechnologie de toegang tot onderwijs, gezondheidszorg en financiën beïnvloedt. Denk bijvoorbeeld aan de inburgering van online winkelen en de betaalservice iDeal.
Ondernemers springen volgens de ranglijst wereldwijd gezien dan ook slim in op ontwikkelingen in de ICT met nieuwe producten en bedrijfsmodellen. De overheid laat daarentegen wel steken vallen: de kwaliteit van online-diensten kan rekenen op prima scores, maar de visie die beleidsmakers hebben op het gebruik van ICT blijkt weinig inspirerend.