Elke week geven drie deskundigen antwoord op vragen van lezers over financiële en juridische kwesties. Dit keer vragen over een Duitse hypotheek, het verzamelinkomen en PostNL.
Wij hebben onlangs een ander huis gekocht en zijn op zoek naar een voordelige hypotheek. Nu heb ik begrepen dat je in Nederland ook Duitse hypotheken kunt afsluiten, tegen een lager tarief. Is dat verstandig? En kun je met zo’n Duitse hypotheek ook aanspraak maken op aftrek van de hypotheekrente? A.G., Amstelveen
Jeroen Wolfsen ffp – financieel planner en directeur van vergelijkingssite MoneyWise.nl
Als u in Nederland woont, kunt u een hypotheek bij een Duitse bank gewoon aftrekken van de inkomstenbelasting. Duitse banken verplichten u om annuïtair af te lossen en dat is tevens de voorwaarde van de Nederlandse fiscus voor het verkrijgen van aftrek.
Maar er is wel een aantal zaken waarmee u rekening moet houden als u overweegt een Duitse hypotheek af te sluiten. Allereerst moet u minstens 30 procent van het hypotheekbedrag aan eigen geld inleggen. Daarnaast is de looptijd meestal geen 30, maar 20 of 25 jaar. U lost dus sneller af.
Ook moet meestal de lening zijn afgelost voor uw pensioendatum. Als u de hypotheek opzegt in de eerste tien jaar volgt een boete en dit geldt ook bij verkoop. Er is geen Nationale Hypotheek Garantie mogelijk en Duitse banken zijn een stuk strenger bij een betalingsachterstand.
De belangrijkste reden om te kiezen voor een Duitse hypotheek is de lage rente, maar de verschillen met de huidige Nederlandse hypotheekrente zijn inmiddels heel klein geworden. De rente voor een Duitse lening bedraagt op dit moment 2,2 tot 2,3 procent voor een periode van tien jaar vast. Er zijn op dit moment vijftien Nederlandse banken die rentes aanbieden tussen de 2,2 tot 2,5 procent.
Afgelopen jaar had ik inkomsten uit AOW, pensioen en andere uitkeringen. Over een groot deel betaal ik 42 procent belasting. Mijn vrouw had alleen een kleine pensioenoverbrugging. Het is voordeliger als mijn verzamelinkomen lager was en het hare hoger. Mag dat? T.H., Utrecht
mr. Marcel van Kooten ffp mfp cfp® – fiscaal jurist en financieel planner, verbonden aan adviesbureau OCM3
Inkomsten uit AOW, pensioen en andere uitkeringen worden belast bij degene die ze ontvangt. U kunt deze inkomsten niet verschuiven of verdelen.
U kunt alleen gemeenschappelijke inkomensbestanddelen, zoals het saldo van de eigen woning, inkomsten in box 2 (aanmerkelijk belang) en in box 3 (vermogen), en posten onder persoonsgebonden aftrek (zoals giften), verdelen.
Voor het saldo van de eigen woning en posten die onder de persoonsgebonden aftrek vallen, betekent dit voor u dat u ze kunt verschuiven en hierdoor eventueel tegen een gunstiger belastingtarief in box 1 in mindering kunt brengen. In uw geval is dat 42 procent.
Bij box 2 en/of box 3 kunt u de inkomsten- en vermogensbestanddelen wel verschuiven, maar het belastingtarief blijft hierbij respectievelijk 25 en 30 procent.
Eventueel kunt u nog wel voordeel behalen door het heffingsvrij vermogen op een gunstiger manier toe te wijzen.
Onlangs kreeg ik een kaartje van PostNL bij een brief. De afzender had onvoldoende gefrankeerd en daarom moet ik 2,07 euro betalen. Dat is veel meer dan die ene postzegel kost. Mag PostNL dat zomaar doen? En wat gebeurt er als ik niet betaal? H.V., Breda
Eva Hoefman – Juridisch adviseur ConsuWijzer, het loket van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM)
PostNL mag een vergoeding van kosten vragen als er te weinig of geen postzegels op een brief zijn geplakt. Deze portokosten kunnen hoger zijn dan de postzegelprijs. Een deel van die kosten zijn bijvoorbeeld administratiekosten, omdat PostNL nu meer moeite moet doen om het geld van de ontbrekende postzegel te krijgen.
Als de afzender zijn adres op de envelop heeft gezet, zal PostNL de afzender vragen om de portokosten te betalen. Want de afzender is verantwoordelijk voor de betaling van de postzegels en dus ook voor de portokosten. Waarschijnlijk was in uw geval het adres van de afzender niet bekend. Dan stuurt PostNL de portokaart samen met de brief naar uw adres.
U kunt zelf beslissen of u de portokosten betaalt, want u bent het niet verplicht. U hoeft ook de brief niet terug te sturen als u niet betaalt.
Hebt u ook een vraag? Stuur uw vraag naar Lezers vragen Elsevier, Postbus 152, 1000 AD Amsterdam. Of mail de vraag naar [email protected]. Beantwoording kan enkele weken duren en wij kunnen niet alle vragen beantwoorden. Aan de antwoorden kunnen geen rechten worden ontleend. Individuele situaties en omstandigheden kunnen afwijken van de vragen zoals hier beantwoord. Wij adviseren u daarom altijd zelf deskundig advies in te winnen.
Elsevier nummer 21, 23 mei 2015