De nieuwe belastingplannen zijn compleet verkeerd gevallen bij het midden- en kleinbedrijf (MKB) in Nederland. MKB-Nederland noemt de voorgenomen btw-verhoging ‘een dolksteek in de rug’.
De lasten verschuiven van arbeid naar consumptie, dat is wat het kabinet wil. Dat is beter voor de economie omdat de belasting op arbeid de economie meer verstoort dan de belasting op consumptie.
Btw-verhoging
Daarom wil het kabinet de btw op veel diensten en goederen verhogen van 6 naar 21 procent. Maar dat valt uiteraard helemaal verkeerd bij het midden- en kleinbedrijf.
Fietsenmakers, schoenmakers, kappers, bloemisten, taxichauffeurs, installateurs, mensen in de bouw, hoveniers, de horeca, campings en boekverkopers zullen allemaal hun prijzen moeten aanpassen.
Dolksteek
MKB-Nederland, de organisatie voor het midden- en kleinbedrijf, noemt de btw-verhoging ‘een dolksteek in de rug’ voor ondernemers die na de crisis ‘nu net weer een beetje overeind krabbelen’. Volgens de organisatie zal de maatregel juist vele duizenden banen kosten. Alleen al in de horeca dreigen 35.000 banen verloren te gaan, vreest branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland.
Ook nieuwsmedia, zoals het medium dat u nu leest, zullen de btw-verhoging waarschijnlijk merken. Volgens NDP Nieuwsmedia, de brancheorganisatie van alle private nieuwsbedrijven, zullen de oplages van kranten ‘in één klap’ net zoveel dalen als normaal in 24 jaar.
Noodzakelijk
Het kabinet acht de btw-verhoging hoe dan ook noodzakelijk om de lastenverlichting op de loonbelasting te kunnen bekostigen. Maar dat geld heeft de regering volgens hoogleraar Sylvester Eijffinger helemaal niet nodig.
De verhoging moet miljarden opleveren, maar de staat krijgt dat geld toch al door groei van de economie. ‘Het smeermiddel voor de economie is er al’.