Hoe Spotify het zijn klanten naar de zin gaat maken

''

De onlinemuziekdienst verschuift de aandacht van klantenwinning naar klantbinding.

Onlinemuziekdienst Spotify heeft sinds deze zomer concurrentie van Apple. Dat lanceerde zijn eigen dienst, Apple Music, waarmee ook onbeperkt muziek kan worden geluisterd. Voor Spotify rijst nu niet alleen de vraag hoe nieuwe gebruikers te strikken, maar ook hoe het voorkomt dat veel van zijn twintig miljoen betalende gebruikers overlopen naar de concurrent.

Het antwoord zoekt het Zweedse bedrijf in zogeheten curated content: suggesties op basis van de muziek waarnaar gebruikers luisteren. Voor die truc hoeft Spotify maar te kijken naar de Amerikaanse videodienst Netflix, die in 2014 omgerekend 135 miljoen euro uitgaf aan algoritmes om de bijna 63 miljoen gebruikers ‘slimme suggesties’ te doen.

Wie bijvoorbeeld veel actiefilms kijkt, krijgt een rijtje namen van films te zien die wellicht ook de moeite waard zijn, zoals de Batman-film The Dark Knight. Netflix zou meer dan driehonderd mensen in dienst hebben om de tips nog welgemikter te maken.

Tussen die suggesties zitten steeds vaker films en series die Netflix zelf produceert, zoals House of Cards. Die series moeten ervoor zorgen dat mensen langer aan de buis gekluisterd blijven, en dus blijven betalen voor hun Netflix-abonnement.

Tips

Zelf muziek maken doet Spotify nog niet: wel wordt curated content – slimme suggesties en afspeellijsten – steeds belangrijker voor het bedrijf. Het sloot daarom vorige maand een opvallende deal: het gaat samenwerken met Beatport, een concurrerende muziekdienst.

Beatport is veel kleiner dan Spotify, maar is sterk in dancemuziek. Het bedrijf lijkt goed door te hebben welke (nieuwe) nummers liefhebbers van het genre goed vinden: de muziektips die ze hun klanten geven, slaan vaak aan.

Aan de werknemers van Beatport de taak om ervoor te zorgen dat hun tips ook de abonnees van Spotify bekoren, zodat ze blijven betalen voor de dienst.

Elsevier nummer 32, 8 augustus 2015