Via internet boodschappen doen, wordt goedkoper nu online-supers inzetten op gratis bezorging.
Gratis bezorging. Daarmee gaat de nieuwe online-supermarkt Picnic vanaf volgende maand de strijd aan met de online-tak van bijvoorbeeld Albert Heijn. In eerste instantie alleen in Amersfoort, maar de dienst wil later ook in andere steden boodschappen bezorgen.
Volgens mede-oprichter Michiel Muller, die eerder Wegenwachtconcurrent Route Mobiel begon, zijn de bezorgkosten bij bestaande supermarkten een drempel voor veel potentiële klanten. Zo rekent Albert Heijn tussen de 3,95 en 12,95 euro. Populaire bezorgtijdstippen zijn duurder. Klanten van Plus betalen tussen de 6 en 7,50 euro.
Albert Heijn bezorgt bovendien pas als klanten voor minstens 70 euro hebben besteld. De koeriers van Plus en Picnic gaan al bij een bestelling van 25 euro de weg op.
Korting
Toch is het verkoopargument van Picnic – gratis bezorgen – niet zo sterk als het lijkt. Sinds vorig jaar pakken vrijwel alle supermarktketens online groot uit. En die rekenen niet allemaal forse bezorgkosten. Spar bijvoorbeeld brengt de boodschappen gratis langs als klanten voor ten minste 50 euro in hun onlinemandje leggen. Anders kost het 4,95.
Bij Albert Heijn zijn de bezorgkosten bovendien te omzeilen door goed op de aanbiedingen te letten. In plaats van korting op de prijs, geven sommige producten juist korting op de bezorgkosten. Slim inkopen levert dus vaak ook gratis bezorging op.
Wie bij een supermarkt in de buurt woont maar rijen bij de kassa wil omzeilen, kan ervoor kiezen zijn bestelling zelf op te halen bij een speciaal afhaalpunt.
Koerier
Daarvan zijn er inmiddels honderden. Meestal in de vorm van een speciale balie in de winkel zelf, maar Jumbo en Albert Heijn openen ze ook naast hun winkel, en langs drukke wegen. Klanten hoeven bij die punten de auto niet uit: het winkelpersoneel zet de boodschappen gewoon in de achterbak.
Spar rekent voor de service van vooraf inpakken niets, bij andere ketens kost het vaak niet meer dan een paar euro. Zelf ophalen kost weliswaar iets meer moeite, maar klanten hoeven niet meer te wachten tot de koerier komt voorrijden.
Elsevier nummer 33, 15 augustus 2015