Grootste deelstaat van Duitsland, Noordrijn-Westfalen, staat er slecht op in Berlijn – pech voor Nederlandse transportsector.
Duitsland investeert al jaren miljarden euro’s te weinig in de eigen infrastructuur. Er vallen gaten in de autobahn en bruggen worden gesloten voor zwaar verkeer. Vooral in de aan Nederland grenzende deelstaat Noordrijn-Westfalen is de situatie ernstig.
Met als gevolg dat Nederlandse vrachtwagens moeten omrijden, of alleen met minder zware combinaties de weg op mogen. En dat in de deelstaat die voor meer dan driekwart van de Nederlandse vrachtwagens de eindbestemming is.
De Duitse minister van Verkeer Alexander Dobrindt (CSU) trok deze zomer wel eenmalig 2,7 miljard euro extra uit, maar dat geld gaat vooral naar projecten in Zuid-Duitsland. Kapotte wegen en bruggen in Noordrijn-Westfalen worden er niet mee gerepareerd.
De deelstaatregering is daarover zeer verbolgen en beschuldigt de verkeersminister er zelfs van dat hij wraak neemt, omdat Noordrijn-Westfalen dwarslag bij de voorlopig uitgestelde invoering van een tolvignet voor buitenlandse automobilisten.
Succesjes
Een plausibele theorie, zegt verkeersmanager Roman Suthold van de Duitse wegenwacht ADAC. ‘Het lijkt er ook op dat de Beierse christen-democratische minister de regering in Noordrijn-Westfalen geen succesjes gunt, zo vlak voor de regionale verkiezingen.’
Dat de grootste deelstaat van Duitsland weinig geld in Berlijn weet op te halen, wijt hij aan politieke spelletjes. ‘Nadat de Duitse regering in 1999 van Bonn naar Berlijn verhuisde, werd het landelijke verkeersbeleid nog sterk bepaald door ambtenaren uit Noordrijn-Westfalen. Dat zinde Beieren niet. Ze hebben flink gelobbyd en hebben nu al de tweede verkeersminister op rij.’
Nederland heeft goede contacten in Noordrijn-Westfalen, maar dat helpt dus weinig, zegt Suthold. ‘De echte beslissingen vallen in Berlijn. Dus je hebt een dubbele strategie nodig: je moet je zowel richten op de deelstaat als op de landelijke regering.’
Invloed
De grote belangen van de handel tussen de deelstaten hebben weinig prioriteit in Berlijn, zegt Suthold. ‘Een minister uit Beieren heeft ons niet zo op de radar en dus komt er te weinig naar onze deelstaat. Het systeem waarmee het geld wordt verdeeld, is fout.’
En dat terwijl Nederland eigenlijk wel recht heeft op betere Duitse snelwegen, zegt Elmer de Bruin, secretaris Internationaal Vervoer van transportbelangenvereniging TLN. ‘Nederlandse vrachtwagens hebben de afgelopen jaren al tientallen miljoenen euro’s betaald via de tol. Daar zien we weinig voor terug.’
In Duitsland is de invloed van ons land maar beperkt. Bovendien, zegt De Bruin, heeft Nederland boter op het hoofd als het gaat om de besteding van wegenbelasting aan wegen. ‘Dat doen we zelf ook onvoldoende. Dan kunnen we moeilijk met ons vingertje naar Duitsland gaan wijzen.’
Elsevier nummer 35, 29 augustus 2015