Consumenten worden regelmatig gedupeerd door incassobureaus met onduidelijke of onterechte rekeningen. De consument wordt regelmatig op ontoelaatbare wijze onder druk gezet deze te betalen.
Dat meldt Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van een onderzoek naar de incassosector. De organisatie kreeg aanwijzingen dat een grote groep regelmatig problemen ondervindt met incassobureaus.
De ACM constateert dat consumenten met drie veelvoorkomende problemen te maken hebben. Ze worden onder meer geconfronteerd met onterechte vorderingen zoals vervolgzendingen waarmee niet is ingestemd. De consument wordt onder druk gezet de rekening snel te betalen.
Dreigementen
Het onder druk zetten van de incassobedrijven gebeurt in 8 procent van de gevallen op ontoelaatbare wijze. Het gaat hierbij om dreigingen als beslaglegging op de bankrekening of gedwongen verkoop van de inboedel. Incassobureaus hebben niet de bevoegdheden om met dat soort maatregelen druk uit te oefenen.
Ook worden de gestuurde rekeningen regelmatig als onduidelijk ervaren. De ACM constateert ook dat incassobureaus vaak onterecht extra kosten in rekening brengen en deze niet specificeren, waardoor ze niet te controleren zijn voor de consument.
Oplossingen
De ACM zegt te gaan samenwerken met Autoriteit Financiële Markten (AFM) om de problemen zo effectief mogelijk aan te pakken. De ACM spreekt van een ‘misleidende en agressieve werkwijze van incassobureaus’. Bedrijven die de regels overtreden, kunnen boetes tegemoetzien en consumenten zullen beter worden voorgelicht.
Branchevereniging voor incassobureaus NVI wil nader onderzoek doen naar de eigen achterban om de problemen te toetsen. NVI vindt de conclusies ‘verontrustend’. De vereniging wil nagaan of de regels van het eigen Incasso Keurmerk aangescherpt moeten worden.
In Nederland zijn 444 incassobureaus; zij vorderen tien miljard euro per jaar bij vermeende wanbetalers, privé en zakelijk, schrijft de Volkskrant donderdag.