2015: het jaar van de failliete winkelketens

'ANP'

Na het nieuws dat het moederbedrijf van warenhuis V&D niet meer alle rekeningen kan betalen, heeft woensdag ook drogisterijketen DA uitstel van betaling aangevraagd. Daarmee sluit de detailhandel een dramatisch jaar af, waarin een reeks Nederlandse winkels uit het straatbeeld verdween.

DA heeft in totaal 266 vestigingen door heel Nederland, waarvan het overgrote deel wordt gerund door franchisers. De laatste jaren nam het aantal filialen snel af, omdat een aantal franchisers ruzie kreeg met het hoofdkantoor en uit de keten besloot te stappen. Het verlies in omzet dat daardoor werd veroorzaakt, is DA nu teveel geworden.

Dinsdag maakte Macintosh, de eigenaar van onder meer schoenenketens Scapino, Dolcis en Manfield, al bekend niet meer aan de financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Woensdagochtend kwam warenhuis V&D met dezelfde mededeling.

Beide bedrijven hopen op een doorstart. Als dat al zou lukken, betekent dat waarschijnlijk wel dat een deel van de vestigingen gesloten zullen worden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lege winkelstraten

Het heeft tot gevolg dat de winkelstraten in Nederland er anders uit gaan zien. In 2015 stond zo’n 9 procent van alle winkelruimte leeg, maar vastgoeddeskundige Jaap Kaai, verbonden aan de Fontys Hogescholen, verwacht dat de leegstand in Nederlandse binnensteden ‘gigantisch’ omhoog zal gaan.

Met het verdwijnen van gezichtsbepalende winkels zullen bovendien minder mensen Nederlandse winkelstraten bezoeken. ‘Lege etalages zijn niet aantrekkelijk, dat trekt geen mensen,’ aldus Kaai.

Niet het einde

Volgens een recent rapport van ABN Amro heeft de opkomst van webwinkels de ondergang van traditionele winkels versneld. Toch stelt de bank dat consumenten naar fysieke winkels zullen blijven komen, zolang daar iets van meerwaarde wordt aangeboden.

Daarvoor moeten ‘de winkelformules wel hun best blijven doen om de consument te verleiden,’ schrijft het rapport. Als voorbeeld worden het inhuren van meer ervaren verkopers genoemd.