Europese luchtvaartmaatschappijen moeten hun leidende rol in de wereld kunnen handhaven, vindt ‘Brussel’. Daarom is er nu een actieplan in het leven geroepen, die de concurrentiekracht moet vergroten. Maar hoe?
Betere prijzen voor de consument, meer en snellere verbindingen, een goede dienstverlening en het beperken van de overlast door veiligheidscontroles op vliegvelden: het staat allemaal in een actieplan van de Europese Commissie om de luchtvaartsector in Europa competitiever te maken.
Investeringen, innovatie en digitalisering zijn de kernwoorden in de nieuwe strategie, die maandag werd gepresenteerd door Europees Commissaris Violeta Bulc (Transport).
Duurzame groei
De groei van de Europese luchtvaart wordt de laatste tijd afgeremd, aldus de Sloveense. Dat komt door ‘beperkte capaciteit, efficiëntie en connectiviteit’. Bulc wil met een nieuwe strategie dat de Europese luchtvaartmaatschappijen hun leidende rol in de wereld kunnen handhaven, maar hoe dat precies moet gebeuren, is niet duidelijk, want concrete voorbeelden werden niet genoemd.
In elk geval is duidelijk dat voor ‘duurzame groei’ Europese vliegvelden moeten kunnen uitbreiden, en dat andere belemmeringen die de concurrentie in de weg staan, worden weggenomen.
Van groot belang is het sluiten van luchtvaartverdragen met opkomende landen in bijvoorbeeld het Midden-Oosten (bijvoorbeeld Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten), met China en Mexico. Die akkoorden moeten ervoor zorgen dat er geen oneerlijke concurrentie is vanwege staatssubsidies.
Banenmotor
Europese maatschappijen moeten toegang krijgen tot deze groeimarkten – dat heeft niet alleen een positief effect op de luchtvaart, maar biedt ook kansen voor andere bedrijven in de Unie. De consument moet ervan gaan profiteren. ‘Passagiers zullen door dit akkoord meer verbindingen krijgen, en betere prijzen,’ aldus de EU-commissaris. Het Europees Parlement moet nog wel goedkeuring geven aan de plannen van Bulc.
De Europese luchtvaartsector is een banenmotor: de branche biedt werk aan 2 miljoen mensen en zet jaarlijks 110 miljard euro om. Naar verwachting groeit het aantal vluchten in 2035 naar 14,4 miljoen, 50 procent meer dan in 2012.
Eind november meldde luchtvaartassociatie IATA nog dat het wereldwijde passagiersvervoer in de luchtvaart op de lange termijn iets minder sterk zal zijn dan eerder gedacht, vooral door de zwakkere economische groei van China.