Nederlanders gaan steeds minder slordig om met hun geldzaken. Als er betalingsproblemen zijn komt dit vaak niet meer door nalatigheid, maar door hoge vaste lasten of zorgkosten.
Dat zijn de conclusies uit een onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD).
Minder slordig
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse huishoudens minder vaak rood staan dan tien jaar geleden. De helft van de huishoudens staat nooit rood.
Tien jaar geleden was dat nog maar 36 procent. Nu zegt 18 procent van de huishoudens wel eens mee te maken niet te kunnen pinnen vanwege saldotekort. Tien jaar geleden was dat 27 procent.
Zorgkosten
Verder controleren we nu vaker ons saldo, zetten we vaker de uitgaven op een rij en houden meer Nederlanders hun administratie bij dan tien jaar geleden.
Door deze ontwikkeling is slordigheid steeds minder vaak de oorzaak van betalingsproblemen. Nederlanders noemen vaste lasten en zorgkosten steeds vaker als reden voor geldproblemen.
Zorgkosten zijn voor 22 procent van de Nederlanders de reden voor betalingsachterstanden. Nog maar drie jaar geleden was dit nog 10 procent.
Ook het aantal mensen dat in de problemen is gekomen door vaste lasten steeg in drie jaar tijd van 15 naar 27 procent. Nederlanders gaan dus beter met geld om, maar komen niet minder vaak in de problemen.
Bijstand
Vooral mensen in de bijstand komen moeilijk rond. Driekwart van de uitkeringsgerechtigden komt moeilijk rond. In 2012 was dat nog 69 procent.
Twee op de vijf huishoudens loopt achter met betalingen. Bij een op de vijf zijn die achterstanden zo dramatisch dat er sprake is van betalingsproblemen. Deze mensen kunnen regelmatig niet pinnen, hadden te maken met loonbeslag of afsluiting van energie vanwege wanbetaling.