Webwinkels Neckermann en Coolblue hebben aangekondigd nieuwe fysieke winkels te willen openen. Is dat in tijden van leegstand een slimme zet?
Door het faillissement van grote retailers als V&D, Dolcis en Manfield lijkt het probleem van lege winkelstraten alleen maar groter te worden. Webwinkels Neckermann en Coolblue kunnen daar wellicht verandering in brengen.
Fysieke winkels
Neckermann kondigde woensdag aan dat het bedrijf dit jaar begint met een fysieke winkelketen. Daarvoor worden in Nederland acht filialen van Kijkshop omgebouwd. In de nieuwe fysieke winkels kunnen pakjes worden afgehaald, het bedrijf hoopt dat klanten meteen nog even verder shoppen.
Ook Coolblue gaat twee nieuwe winkels openen, naast de bestaande zeven locaties in onder meer Rotterdam, Amsterdam en Eindhoven. Het gaat het bedrijf voor de wind: donderdag werd bekend dat de omzet van de elektronicawinkel in 2015 uitkwam boven een half miljard.
Retaildeskundige Cor Molenaar zegt tegen Elsevier.nl dat het openen van fysieke winkels een slimme zet is voor online handelaren. ‘Klanten gaan eerst op internet onderzoek doen naar een product. Voordat ze het aanschaffen willen ze het toch even bekijken of uitproberen.’
Een bedrijf als Coolblue speelt daar goed op in, aldus Molenaar. ‘De fysieke winkel is dus meer een ondersteuning voor het web. Bij klassieke retailers is dat precies het omgekeerde.’
Voor Neckermann wordt het nog een hele uitdaging om een fysieke winkel te laten slagen, denkt Molenaar. ‘De naam wordt vaak in verwarring gebracht met het gelijknamige reisbureau. Daarnaast is de status van het bedrijf beschadigd door het faillissement in 2014.’
Vertrouwen
Het zou Molenaar niet verbazen als meer webwinkels het voorbeeld van Neckermann en Coolblue volgen. ‘Het vertrouwen van de consument in een webshop wordt groter. Mensen durven sneller iets bij je te bestellen als ze weten dat er ook een fysieke winkel bestaat, waar ze eventueel nog heen kunnen,’ aldus Molenaar.
Volgens de deskundige wordt het probleem van de leegstaande panden toch niet zomaar opgelost . ‘Een winkel als Coolblue zal juist een locatie zoeken buiten het centrum, aangezien de huurprijzen daar nog altijd lager liggen. Misschien openen ze maar één winkel die centraal is gelegen, zoals de Apple Store dat ook gedaan heeft in Amsterdam.’