Het is goed dat VVD-staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) het fiscaal voordeel voor leaserijders in een schone auto wil verkleinen. De overheid legt deze groep onnodig in de watten. Maar het is de vraag of het plan ongeschonden de eindstreep haalt.
Staatssecretaris Wiebes wil de verplichte fiscale bijtelling voor het privégebruik van deze auto’s vanaf 2016 verhogen. Wie in zo’n auto wil rijden, moet straks een groter deel van de waarde ervan bij zijn inkomen optellen.
De autobranche en de VVD in de Kamer verzetten zich hevig omdat rijden in een leaseauto met een lage CO2-uitstoot dan een stuk duurder wordt.
Rug recht
Het valt te hopen dat de staatssecretaris de rug recht houdt. Het oversubsidiëren van vooral hybride auto’s heeft de voorbije jaren tot uitwassen geleid. Eind 2013 ontstond er, puur vanwege de fiscale voordelen, een run op deze auto’s.
Meer nog dan op stroom of op benzine lijken deze voertuigen op belastinggeld te rijden.
Het pamperen van automobilisten in schone auto’s moet afgelopen zijn. Dit milieubeleid, niet alleen voor leaserijders overigens, heeft de samenleving sinds 2008 6,4 miljard euro gekost. Onbegrijpelijk is daarom ook dat Wiebes bij zijn plannen auto’s die alleen op elektriciteit rijden ontziet.
Melkkoe
Dat de huidige leaserijders door het plan hard worden getroffen, is niet waar. Bij de presentatie lieten ambtenaren weten dat ‘lopende leasecontracten worden gerespecteerd’.
Wie voor 1 januari 2016 een leasewagen aanschaft, profiteert dus nog van de oude regels.
Al zolang hij bestaat is de auto een melkkoe voor politici. Maar deze milieusubsidies zijn extreem. Het is goed om autobelastingen te verlagen, maar laat iedereen daar dan van profiteren, bijvoorbeeld door de hoge accijns op brandstof te verlagen.