Kamer, let op: ellende bij Air France-KLM houdt aan

'ANP'

Na alle eerdere verliezen sinds de overname van KLM door Air France in 2004 staat het concern er abominabel voor. De belangen zijn te groot om niet alvast plannen te maken om KLM te redden.

Jeroen Dijsselbloem, de PvdA-minister van Financiën, zegt dat de eurozone voorbereid is op een exit van de Grieken. Misschien kan hij hier voorbereidingen treffen om KLM uit holdingmaatschappij Air-France-KLM te halen. Hij zou bijvoorbeeld onze grote pensioenfondsen kunnen polsen of zij trek hebben om dat te financieren.

Daar is alle aanleiding toe. Air France-KLM blijft verschrikkelijk slecht presteren. In het eerste kwartaal bedroeg het verlies 559 miljoen euro.

Uitzicht op verbetering is er niet. Na alle eerdere verliezen sinds de overname van KLM door Air France in 2004 staat het concern er abominabel voor: torenhoge schuld, een negatief eigen vermogen – technisch failliet heet dat.

Verliezen

Een exit lost niet alles op. De moordende strijd met lagekostenmaatschappijen en de valse concurrentie van door de staat gesteunde bedrijven uit de Golfstaten blijven bestaan, maar KLM is wel verlost van de inefficiënte en grotendeels voor de verliezen verantwoordelijke Fransen.

De nooduitgang bestaat. De overheid heeft 6 procent van de aandelen in KLM. Twee stichtingen hebben nog eens 44,3 procent. Die constructie is er niet voor niets. KLM is met alle internationale vluchten (vanaf en naar Schiphol) cruciaal voor de economie.

Plannen

Met de luchthaven bepaalt KLM het vestigingsklimaat. Valt KLM, de allergrootste klant, weg, dan heb je niets aan Schiphol. Een tweede KLM vind je niet zomaar. ‘Schiphol is conform de specificaties van KLM ontworpen, zei Schiphol-CEO Jos Nijhuis onlangs in Elsevier.

De belangen zijn te groot om niet alvast plannen te maken. Als Dijsselbloem en de rest van het kabinet dat niet al hebben gedaan of aan het doen zijn, dan moet de Tweede Kamer daar snel op aandringen.

Elsevier nummer 19, 9 mei 2015