Steeds meer consumenten kopen wel eens wat online. Toch komen miljoenen Nederlanders nog steeds uitsluitend in een fysieke winkel.
Feestmaand december wordt deze vrijdag door de winkels geopend met Black Friday. Op deze uit Amerika overgewaaide dag proberen winkels consumenten te lokken met (nep-)aanbiedingen.
Er wordt reclame gemaakt langs de wegen, in winkelstraten en voor de etalages, maar ook online. Dat is niet vreemd, want Nederlanders gebruiken de muis of de wijsvinger steeds vaker als boodschappenmandje.
Groeiende trend
Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat ruim driekwart van de Nederlanders boven de 12 jaar wel eens iets koopt online. Dat percentage groeit ieder jaar met een paar procent. Vorig jaar was het nog 73,3 procent, het jaar ervoor 70 procent etcetera.
Als Nederlanders iets kopen online dan geven ze het vaakst tussen de 100 en 500 euro uit. In de meeste gevallen gaat het om kleding of sportartikelen (52 procent). Hierna volgen reizen (47,6 procent), kaartjes voor evenementen (44,9 procent) en huishoudelijke apparaten (34,9 procent).
Klachten
Omdat consumenten steeds vaker online shoppen, stijgt ook het aantal klachten. Een te late levering is veruit de meest gehoorde klacht (24 procent). Niet voor niets stunten webwinkels voor bepaalde producten steeds meer met levertijden. Vanochtend besteld en vanmiddag in huis behoort vaker tot de mogelijkheden.
Technische problemen of beschadigde producten zijn andere klachten die geregeld voorkomen bij online bestellingen.
Fysieke winkel stagneert
Hoewel vaak anders wordt gedacht, gaat de online koopjesjacht voorlopig niet ten koste van de fysieke winkel. Uit cijfers van marktonderzoeker GfK blijkt dat de fysieke bestedingen het afgelopen jaar niet stijgen, maar ook niet dalen.
Toch is dat zorgelijk omdat de retailmarkt wel met zo’n 3,5 procent groeit dit jaar. De groei wordt dus hoofdzakelijk behaald in de digitale winkel. Een retailer zonder goede webshop profiteert dus niet van de economische groei.
Winkelstraat blijft populair
Maar tegelijkertijd blijft de fysieke winkel, zeker in de grote steden ontzettend populair. Nederlanders kopen de meeste spullen (ruim 85 procent) nog altijd in een échte winkel.
Volgens het CBS zijn er ruim 2,5 miljoen consumenten die nooit iets via internet kopen. Hun belangrijkste reden: ze vinden het fijn om door iemand geholpen te worden en willen het product eerst zien, voelen of proeven voordat ze het aanschaffen. Wees dus voorbereid op drukte als u vandaag na werk nog even in de winkelstraat op koopjesjacht gaat.