Consumenten waren in april minder negatief over de economie dan de periode daarvoor. De stemming was ook in maart iets minder somber, maar de kleine opleving volgt op een historisch dieptepunt.
Dat blijkt vrijdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het consumentenvertrouwen is nog altijd erg laag.
Televisies
Nederlanders waren in april minder pessimistisch over het algemeen economisch klimaat voor het komende jaar. Ook over het afgelopen jaar waren ze minder negatief, meldt het CBS.
Consumenten waren in april ook over hun financiële situatie positiever dan in maart. Toch vonden zij de tijd voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisies, ongunstig.
Dit terwijl premier Mark Rutte (VVD) Nederlanders juist oproept geld uit te geven om zo de economie te stimuleren.
Werkloosheid
Of het consumentenvertrouwen blijft stijgen, is onzeker. Donderdag publiceerde het CBS zorgwekkende werkloosheidscijfers. Van de beroepsbevolking zit 8,1 procent zonder werk.
Dat komt neer op 643.000 Nederlanders. Vooral Nederlanders tussen de 25 en 45 jaar hebben het zwaar. In die leeftijdsgroep steeg het aantal werklozen gemiddeld met 11.000 per maand.