ING is geen slachtoffer geworden van een cyberaanval van buitenaf. Ook zijn rekeninghouders niet hun geld kwijt, al vertelt Internetbankieren een ander verhaal.
Dat heeft woordvoerder Jeroen Baardemans gezegd bij EenVandaag.
Volgens de woordvoerder kan het zijn dat rekeninghouders foutieve afschriften en saldi in hun digitale afschriften zien. ‘Maar dat betekent niet dat deze mensen dit geld ook echt kwijt zijn’.
Niet meer pinnen
Toch klagen ING-klanten dat ze opeens geen geld meer kunnen opnemen of bij de winkel hun boodschappen kunnen afrekenen. Een directe oplossing voor deze mensen heeft ING niet. ‘Er wordt op dit moment hard gewerkt om het probleem op te lossen’, zei de woordvoerder.
Veel rekeninghouders zijn woedend over de gebrekkige communicatie van de bank. Rekeninghouders zijn in paniek omdat ze plotseling veel geld denken kwijt te zijn. De internetservice van de bank is voor veel gebruikers tijdelijk buiten gebruik.
Volgens ING gaat het om een technische storing en niet om een cyberaanval. ‘Ik kan voor 100 procent uitsluiten dat er sprake is van een hack,’ zei woordvoerder Baardemans.
Rabobank
Ook de Rabobank heeft woensdag te maken met een storing, maar volgens de bank heeft die niets met ING te maken.
Daarnaast kampt Robeco, dat per 1 april een nieuw systeem implementeerde, al ruim een week met technische problemen waardoor klanten niet bij hun overzicht kunnen.