Onderzoek accijnsverhoging: kosten hoger dan opbrengsten

De verhoging van accijns op bier en sterke drank kost Nederland meer dan het oplevert. Nederlanders halen drank veelal in het buitenland waardoor de overheid inkomsten misloopt. Ook de werkgelegenheid staat onder druk.

Dat valt op te maken uit de onderzoeksrapporten van de bureaus Regioplan en Panteia, die onafhankelijk van elkaar onderzoek hebben gedaan naar het prijseffect van de accijnsverhoging, meldt De Telegraaf.

Schatkist

Naar verwachting moeten dit jaar ongeveer honderd slijterijen hun deuren sluiten waardoor honderden Nederlanders hun baan verliezen.

Uit de onderzoeken blijkt dat vooral bierbrouwerijen het zwaar hebben. De accijnsverhoging op bier met 10 procent levert de schatkist dit jaar mogelijk nog 26 miljoen euro aan op, terwijl de overheid rekent op 39 miljoen.

Dat bedrag staat echter niet in verhouding tot de 40 miljoen euro extra gederfde btw en accijnsinkomsten doordat Nederlanders hun drank in België of Duitsland kopen. Daar komt nog ruim 4 miljoen euro bij voor het verlies van werkgelegenheid, concludeert Regioplan.

Drank

‘Het is een besef dat nog niet tot Den Haag lijkt door te dringen,’ zegt Cees Jan Adema van brancheorganisatie Nederlandse Brouwers tegen de krant. Hij wijst erop dat de concurrentiepositie van brouwerijen verslechtert.

Bij sterke drank is hetzelfde beeld te zien. Als de overheid meer inkomsten zou willen genereren, moeten de prijzen juist omlaag, zegt marketingdeskundige Paul Moers.